DFDS och C. Ports tar över terminaldrift i Göteborg
– Det känns väldigt positivt att två av hamnens största kunder går samman för att driva roro-terminalen, säger Sven Hulterström, styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB. Det skapar möjligheter för de anställda. Bolagen är marknadsledande på roro-sidan och har resurser att utveckla verksamheten. Dessutom får Göteborgs Hamn en bra intäkt över lång tid och kan stärka sin roll som ledande transportnav. Bakgrunden till affären är att hamnen i februari i år delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av roro-terminalen. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar: en offentlig ägare och separata terminalbolag. – Vi uppvaktades av flera stora internationella aktörer och till slut föll valet på DFDS och C. Ports, som är ett systerbolag till rederiet Cobelfret, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn. De delar våra visioner vad gäller hamnen och har en långsiktig strategi. Det var en förutsättning för att teckna koncessionsavtal. Detta är första gången DFDS och C. Ports samarbetar om att äga och driva en roro-terminal. Roro-terminalen ska drivas via ett nybildat bolag. Avtalet med Göteborgs Hamn är tjugofemårigt och börjar gälla i januari 2011. – Göteborgs hamn är en nyckelhamn för oss, säger koncernchef Niels Smedegaard, DFDS. Vi har mycket trafik i både Östersjön och Nordsjön och det är mycket viktigt för oss att vi är med och utvecklar och förbättrar vår service till svensk industri och våra många kunder i Sverige och i Europa. Därför är det strategiskt viktigt att stärka närvaron i Göteborg. – Vi ser fram emot att utveckla och stärka roro-trafiken i Göteborg tillsammans med alla terminalens medarbetare, säger Christer Älveborn, vd Sverige, å C. Ports vägnar. När koncessionsavtalet börjar gälla tar DFDS och C. Ports över terminalbolaget, de cirka 320 anställda och alla kundkontrakt. Roro-terminalen är det första av de tre terminalbolagen som får ny ägare. Även verksamheten i containerterminalen och bilterminalen kommer att överlåtas under nästa år.