23948sdkhjf

Bromsdiagnossystem snart ett måste

Med allt mer avancerad elektronik för styrning av tunga fordons funktioner kommer system för bromsdiagnos snart att bli en nödvändighet för oberoende verkstäders förmåga till överlevnad.

Det blir allt svårare för fordonsägare eller oberoende aktörer att själva kunna underhålla och reparera sina fordon. Med med ett diagnossystem kan man behålla sitt oberoende och därtill spara många sköna slantar, hävdar Conny Granqvist, prodktchef vid familjeföretaget Rydahls Bromsspecialisten, specialister på bromsar, friktion och kontrellerad rörelse:– Detta är en överlevnadsfråga för många oberoene aktörer inom underhåll och eftermarknad för tunga fordon. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer verkstäder, som inte investerar i denna nya teknik, att starkt begränsas av möjligheter att utföra avancerad felsökning och reparationsarbeten.Rydahls Bromsspecialisten uppges vara först i landet med Wabcowürths bromsdiagnossystem Weasy och noterat en stark efterfrågan på systemet alltsedan dess lansering på mässan Lastbil 2010 på Elmia i Jönköping i somras. Den 1 november 2010 kommer Weasy även i svensk språkversion, vilket rimligtvis kommer att öka intresset för systemet ytterligare, resonerar Conny Granqvist:– När man arbetar med tekniska instruktioner och dokument, vill man gärna göra det på sitt modersmål för att undvika missförstånd och säkra absolut förståelse. Med svensk språkversion blir Weasy just nu marknadens mest kompetenta verkstadssystem med funktioner för alla vanligen förekommande tunga fordonsmodeller, släpfordon och transportbilar.Weasy innehåller universaldiagnossystem, Wabco originalsystemdiagnos, underhållsschema, tekniska mätvärden och inställningar, elschema, komponentbeskrivningar m m. Systeme online-uppdateras via Internet, samt åtnjuter dygnet-runt-hotline-support och kundstöd för fordonstekniska spörsmål.Fotnot: Familjeföretag Rydahls etablerades 1916 och är med VD Erik Rydahl inne på fjärde generationen. Företaget levererar bromsar och reservdelar till verkstäder, tillverkare av tunga fordon, och till industrin. Huvudkontoret ligger i Karlstad, med servicelager i Göteborg och Stockholm. Med 45 anställda omsätter företaget 110 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125