Truckbyggaren Toyota partner i EU-kampanj
Tillsammans kommer TMHE och EU-OSHA att propagera för vikten av underhåll och säkra underhållsmetoder över Europa. Säkert underhåll är centralt för TMHEs verksamhet, understryker Håkan Dahllöf, VD för Toyota Material Handling Europe i Bryssel i Belgien:– Internt har vår organisation runt 2 000 medarbetare i våra fabriker i Sverige, Frankrike och Italien, som litar på väl underhållen utrustning för att kunna tillverka högkvalitativa produkter. Inom vårt nätverk finns också runt 4 000 underhållstekniker som sammantaget gör 3,5 miljoner underhållsbesök årligen, varvid de utför skadeförebyggande underhållsarbeten och erforderliga reparationer. Säkra underhållsmetoder hjälper våra medarbetare att arbeta säkert och effektivt.I det svenska sälj- och underhållsbolaget Toyota Material Handling Sweden, dotterbolag till TMHE, arbetar två tredjedelar av de anställda inom underhållsorganisationen. Per Wass, VD för det svenska bolaget:– Tillsammans med vårt moderbolag deltar självklart även vi inom vårt svenska bolag i den aktuella kampanjen Säkert Underhåll, alldenstund arbete av slik karaktär ingår som en naturlig del av vår verksamhet. Våra underhållstekniker genomgår omfattande utbildningsprogram som tillförsäkrar dem gedigen kompetens och en säker grund att stå på. Något som är av största vikt för såväl den egna säkerheten som för att våra kunders truckhantering ska fungera smidigt och effektivt. Vårt deltagande i EU-OSHAs kampanj Säkert Underhåll bekräftar den vikt vi fäster vid säkerhetsfrågor.– Säkerhet genomsyrar vår verksamhet oavsett om det är i samband med säkert underhåll, gaffeltester och säkerhetskontroller, eller i samband med utbildning av truckförare till säkrare och effektivare yrkespersoner, fortsätter Per Wass. Med riskanalys hjälper vi våra kunder att varsebliva, förebygga och minimera riskmoment i arbetet kring gaffeltruckar. Vårt stabiliseringssystem Toyota System of Active Stability (SAS) i motviktstruckarna, liksom den tiltande förarhytten hos skjutstativtrucken BT Reflex utgör andra exempel på hur våra truckar redan på konstruktionsstadiet utformas för att förbättra ergonomi och säkerhet för truckförarna.– Generellt har säkerhetsfrågor hög prioritet i Sverige, men kan förstås lyftas till ännu högre plan, inflikar Per Wass. Med kännedom om att gaffeltrucken är det arbetsredskap som vållar flest anmälda arbetsolyckor, vill vi slå ett slag för säkerheten och lyfta dessa frågor för hela truckbranschen.Enligt EU-OSHAs forskning kan inom vissa europeiska länder så hög andel som 20 procent av arbetsplatsolyckorna hänföras till bristande underhåll. Inom vissa sektorer svarar underhållsrelaterade olyckor för drygt hälften av samtliga olyckor. EU-OSHAs kampanj för säkert underhåll har som mål att öka medvetenheten om vikten av underhåll på de europeiska arbetsplatserna, samt om vilka risker det för med sig att inte utföra underhåll på ett korrekt sätt. Kampanjen drivs i de 27 EU-länderna samt i länder utanför EU. EU-OSHAs mål är att minska antalet arbetsplatsolyckor med 25 procent mellan 2007 och 2012.Som en av 30 officiella europeiska partners – och den ende partnern från materialhanteringsbranschen – kommer TMHE att bygga vidare på befintliga säkerhetsprogram för att öka medvetenheten och användandet av säkra underhållsmetoder bland sina medarbetare. Den europeiska veckan för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen genomförs under Vecka 43 (25–30 oktober 2010). I samband med detta har TMHEs fabrik i Mjölby officiellt invigt sin ”Safety Dojo”, vilket på japanska betyder formell träningsyta eller skola. Företagets tre produktionsenheter (i Sverige, Frankrike, Italien) har samtliga etablerat en Safety Dojo, där medarbetarna får detaljerad säkerhetsutbildning i ämnen som riskbedömning, personlig skyddsutrustning samt säker hantering av kemiska produkter.