Stärkt chassieram höjer EcoDailys totalvikt
Transportbilen Iveco Daily 70C är uppbyggd som resten av Daily-familjen, men kan med sin ännu starkare chassieram nå en totalvikt om 7 ton och därmed forsla ca 500 kg mer nyttolast jämfört med Iveco Daily 65C, som hittills stoltserat med mest muskler inom Ivecos transportbilssegment.Därmed överför Iveco åter sin specialkompetens från lastbil till transportbil, med resultatet att Iveco nu hävdar sig vara den transportbilstillverkare som kan erbjuda sina kunder den högsta nyttolasten. Daily 70C kan på en gång förflytta lika mycket som tre fordon om 3,5 ton (beräknad nyttolalst med skåp + bakgavellyft = drygt 3,5 ton).Vad gäller drivkälla, utrustas den nya modellen med Ivecos miljövänliga EEV-motor om 3 liters slagvolym och 170 hk Twin Turbo med partikelfilter. EEV-normen (akronymen står för Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) reducerar bl a partikelutsläpp med 33 procent, kolväteutsläpp med 27 procent, och koldioxidutsläpp med 25 procent. Med drivning på bakhjulen tillförsäkras optimal dragkraft vid alla belastnings- och vägförhållanden, medan den högeffektiva motorn presterar effekt och vridmoment som ligger i topp bland nyttofordon.Med Daily 70C kombinerar Iveco lastbilens styrka, robusthet och säkerhet med transportbilens smidighet och enkla manövrering. EcoDaily 70C utmärker sig bl a genom låg lasthöjd, vilket underlättar lastning/lossning, liten vändradie för smidig framkomlighet i stadstrafik samt passiv och aktiv förarsäkerhet. Därutöver uppges chassiet vara synnerligen påbyggnadsvänligt, samtidigt som det stärkta chassiet förlänar ekipaget en robust slitstyrka. Släpvagnskapaciteten uppgår till 3,5 ton.Daily 70C finns i en lång rad versioner. Som chassie med enkel- alternativt dubbelhytt, som skåpbil med 17,2 m3 lastvolym, med manuell alternativt automatisk växellåda, samt med möjighet till luftfjädring.Säkerhetspaketet ESP (Elektroniskt StabiliseringsProgram) är standard för alla modeller och innehåller ABS (AntiBlockeringsSystem) låsningsfria bromsar, ASR (AntiSpinnReglering) som hindrar hjulen att spinna loss vid halt körunderlag, HBA (Hydraulisk BromsAssistent) som förstärker bromsverken i nödsituationer, Hill Holder som förhindrar fordonet från att rulla bakåt/framåt vid start i motlut/nedförslut, LAC (LoadAdaptive Control) som identifierar förändringar i fordonets vikt och tyngpunkt utmed längdaxeln och anpassar säkerhetssystemen ABS, ASR och ESP efter fordonets aktuella vikt. Sammantaget optimerar de samlade säkerhetssystemen ekipagets prestationsförmåga, dragkraft och stabilitet.Med lanseringen av Daily 70C finns Iveco Daily i drygt 7 000 olika versioner, vilket säkerställer möjligheten att för varje kundspecifikt behov finna den rätta konfigurationen.Fotnot: Med nära 25 000 anställda vid 24 produktionsföretag och sex forskningscentra i 11 länder i Europa, Ryssland, Kina, Australien och Sydamerika, samt drygt 5 000 underhållsverkstäder i drygt 160 länder, är Ivecos närvaro tryggad praktiskt taget nära nog världen runt. Produktprogrammet omfattar lätta, medeltunga och tunga nyttofordon, entreprenadfordon, bussar för stads- och linjetrafik samt specialfordon för brandbekämpning, för militära uppgifter samt för civilförsvarsuppgifter. Den skandinaviska marknaden uppmärksammas primärt via Iveco Danmark A/S, med Gunni Mikkelsen som ansvarig för Iveco Scandinavian Operations.