23948sdkhjf

Snabbskiftat batteri öppnar för eldrift

Mångårigt inbitne diesel- och gasoltruckanvändaren Hassia Mineralbrunnen har övertygats om batteridriftens fördelar tack vare Stills snabba och smidiga batteribytessystem plus underhållsvänlighet hos eltruckfamiljen Still RX 60-40.

För Hassia Mineralbrunnen GmbH & Co KG i Bad Vilbel (nära Frankfurt am Main) var förbränningsmotordrivna gaffeltruckar en självklarhet för att effektivt täcka det 100 000 m2 stora lager- och logistikcenterområdet inom sin industritomt. Långa åksträckor mellan produktion och lager om närmare en km, därtill åtskilda av ett bostadsområde och en landsväg, krävde diesel- respektive gasoldriftens uthållighet under sådana produktionsförhållanden. Lagerområdet är tillräckligt tilltaget för att rymma 20 miljoner flaskor mineralvatten, läskedrycker, saft och bio-drycker som Hassia i egenskap av en av Tysklands största dryckesproducenter framställer med hjälp av ca 1 200 anställda.Även Hassias logistikcenter bjuder på en hanteringsmässig utmaning, med plats för samtidig lastning av sju fjärrekipage och oavbrutna besök av en omfattande lastbilspark om 50 enheter, varav 37 moderna dragbilar utrustade med miljövänliga EU-5-motorer med 5 procent lägre CO2-utsläpp (än föregående motorgeneration). Lastningstiden för ett fjärrekipage uppgår i genomsnitt till 30 minuter till avfärdsklart fordon. Utlastningen pågår i högt tempo dygnet runt från söndag kväll kl 18.00 till fredag kväll kl 22.00, och för att hinna med inlagring av färdig produktion respektive utlagring och lastning av fjärrekipagen, far 30 motviktstruckar ständigt omkring med last på gafflarna.På prov kompletterades Hassias truckflotta med fyra batteridrivna Still RX 60-40 motviktstruckar med 6 tons lyftkapacitet, ett prov som fallit väl ut, sedan det visade sig att eltruckarnas kapacitet och temperament gott kunde mäta sig med förbränningsmotordrivna truckarnas.– De batteridrivna truckarnas kapacitet vad gäller acceleration, lyftkraft och uthållighet under belastning har lett till att vi tänkt om, omvittnar Alexandra Keitel, projektassistent vid Hassia Mineralbrunnen GmbH & Co KG. Vi har utförligt testat dem veckor i sträck och funnit dem fullt tillräkneliga.I likhet med de övriga bryggeritruckarna är de batteridrivna försedda med ett speciellt gaffelaggregat för lyft av tre Europapallar samtidigt, om 600 kg när de är lastade med PET-flaskor, alternativt 800 kg, därest de är lastade med drycker tappade på glasflaskor. För att truckförarna ska kunna se över de höga enhetslasterna på trippelgaffen, är förarhytterna förhöjt uppbyggda över traktionsbatterierna till en nivå om 1,6 m över marknivå för säker framfart med trucken.Hassias hanteringsansvariga imponerades även av batteritruckarnas höga restkapacitet om ända upp till 5 tons lyftkapacitet upp till 7 m lyfthöjd. Tillfredsställande finner man också det snabba och säkra batteriskiftet mellan energilåga traktionsbatterier och fulladdade traktionsbatterier, något som Alexandra Keitel betecknar som ett avgörande kriterium i den intensiva hanteringen:– Det är inte många eltrucksleverantörer som erbjuder den lyx det innebär att på ett smidigt sätt kunna skifta batterier, som hos de här RX 60-40-truckarna, vars stora och höga, 2,3 ton tunga traktionsbatteri dras ut sidledes ur sin batteribädd med hjälp av en låglyftande ledtruck eller motviktstruck. En process som är avklarad inom loppet av ett par – tre minuter. Och som alltså går fortare än att tanka drivmedel i de förbränningsmotordrivna truckarna.Även truckförarna uppskattar den renligare hanteringen med att skifta traktionsbatterier, jämfört med att tanka dieselolja eller gasol. Inte heller släpper eltruckarna under sin framfart ut några miljövådliga emissioner, så som de förbränningsmotordrivna truckarna oundvikligen gör. Därmed har de oinskränkt tillträde till alla delar av produktionsanläggningen, även de i dryckesframställningen känsligaste.Att ett snabbt och smidigt batteriskifte utgör ett så viktigt kriterium för Hassia Mineralbrunnen, förtydligar Alexandra Keitel med följande aritmetik:– Under ett 8-timmars-skift utför en truckförare mellan 120 och 150 hanteringsuppdrag, dirigerad med hjälp av uppgifter från det lageradministrativa datorsystem till den mobila terminalens (populärt även kallad truckdator) bildskärm. Under ett sådant arbetspass hinner truckföraren i genomsnitt tillryggalägga mellan 60 och 80 km mellan de vitt skilda tappningshallarna och dryckeslagret respektive logistikcentralen (distribunalen). För att klara en så intensiv dygnet-runt-drift krävs förstås 3-skiftsdrift.Intervallerna mellan de planerade, förebyggande underhållsarbetena på eltruckarna uppgår till hela 1 000 driftstimmar eller 12 månader, beroende på vilket som uppnås först. Fotnot: Till Hassia Gruppe hör bryggerierna Glashäger, Lichtenauer Mineralquellen, Rapp´s Kelterei, Rosbach, Thüringer Waldquell och Wilhelmsthaler Mineralbrunnen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078