23948sdkhjf

Flygfraktbranschen fyller 100 år

I år är det faktiskt hela 100 år sedan den första lyckade fraktflygningen genomfördes i USA, påpekar Lufthansa Cargo i ett pressmeddelande.

Den 7 november 1910 – 100 år tillbaka i tiden – genomfördes den första lyckade fraktflygningen, när den av cykelreparatörerna Orville och Wilbur Wright konstruerade dubbeldäckaren Model B flög tio balar silkestyg från Dayton till Columbus i delstaten Ohio i USA – en sträcka på 100 km.Nio månader senare genomfördes den första lyckade fraktflygningen i Europa, när en sändning av dagstidningen Berliner Morgenpost flögs från Berlin–Johannisthal till Franfurt an der Oder den 19 augusti 1911.– Sedan dess har flygfraktbranschen utvecklats till att bli en drivande kraft i den globala ekonomin, noterar Carsten Spohr, VD för Lufthansa Cargo AG i Frankfurt am Main. Näringslivets och handelns globalisering skulle vara otänkbar utan flygfrakt. Men fraktflyget nätverkar inte blott affärsverksamheten och industriella centra, utan förbinder framför allt även människor.Som exempel på detta nämner Carsten Spohr 1948–1949 års försörjning av miljonstaden Berlins befolkning i vad som kom att kallas för Luftbron till Berlin, samt hjälpsändningar till katastrofplatser nyligen på Haiti och i Pakistan. Förutom katastrofhjälp bevisar fraktflyget sitt värde i det dagliga livet: brådskande farmaceutiska material och läkemedel, liksom lättfördärvliga livsmedelsprodukter, kan levereras säkert och i rättan tid endast genom att forslas som flygfraktgods. Därutöver har fraktflyget utvecklats till en betydande faktor för säkrande av arbetstillfällen: hundratusentals arbetstillfällen på marken och i luften är beroende av fraktflygets världsomspännande verksamhet.Även det tyska moderbolaget Lufthansas historia är nära länkad med fraktflyg. Föregångaren Luft Hansa, som grundades 1926, drog igång speciella fraktflygningar bara två år efter starten för passagerarflygningarna. När det andra världskrigets slut återetablerade Deutsche Lufthansa AG startade sin verksamhet 1955, var flygbolagsledningen mycket medveten om att fraktflyg skulle komma att spela en nyckelroll jämsides med passagerartrafiken. Ett år senare, 1956, var man igång med inrikes fraktflygningar.Och 1972 blev Lufthansa först med att ta i drift världens första helfraktjumbo, Boeing B747-100F med hela 100 tons lastkapacitet på huvuddäck och i buklastrum. F ö ett projekt, vars ivrigaste påskyndare var just Lufthansas dåvarande fraktchef Hans Helmuth Klumpp.– Under de kommande månaderna kommer vi emellertid inte att enbart ägna oss åt fraktflygets minneskavalkad ur Lufthansas annaler, utan åt hela den samlade flygfraktbranschens historia, understryker Carsten Spohr.Till den änden har Lufthansa Cargo öppnat en målinriktad hemsida på internet, www.100-years-air-cargo.com, fylld med en mängd reportage och foton från fraktflygets 100 år av världsomspännande verksamhet. Besökare på denna jubileums-hemsida inviteras att själva bidra med egna reportage från sin verksamhet inom flygfrakt för att bygga ut hemsidans innehåll.Lufthansa Cargo driver denna hemsida i samarbete med Frankfurt am Mains flygplatsmyndighet Fraporty och den tyska logistiktidningen Deutsche VerkehrsZeitung (DVZ) samt intresseorganisationen Air Cargo Club Deutschland. Höjdpunkten i jubileumsfirandet är planerat till 100-års-mottagning i Frankfurt fredagen den 19 augusti 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063