Postens kostnadspress stärker resultatet
I Postens delårsrapport för årets tre första kvartal redovisas en nettoomsättning belöpande sig till 30 798 miljoner kronor (MSEK) (32 997 motsvarande tidsperiod föregående år), ett rörelseresultat belöpande sig till 1 243 (969) MSEK och ett resultat före skatt belöpande sig till 1 232 (3 135) MSEK. Perioden resultat exklusive resultatandel och reavinskt från bpost (dåvarande De Post – La Poste), som avyttrades i juli 2009, belöpte sig till 970 (670) MSEK. Periodens redovisade resultat belöpte sig till 970 (2 906) MSEK.– Det tredje kvartalet 2010 präglades av fortsatt konjunkturåterhämtning, främst i Sverige och Norge, kommenterar Lars G Nordström, VD för Posten Norden. Ekonomisk osäkerhet råder dock fortfarande i många europeiska länder, däribland Danmark. Marknaden för kommunikationstjänster kännetecknas av kraftig konkurrens från digitala alternativ, vilket får till följd att brevvolymerna krymper, medan konjunkturåterhämtningen slår igenom på logistikmarknaden.– Vi är nöjda med det arbete med anpassning av kapacitet och kostnader till förändrade marknadsförutsättningar som gjorts under årets första nio månader, fortsätter Lars G Nordström. Därtill har synergihemtagningen från samgåendet löpt planenligt. Effekterna på kostnadssidan är över förväntan och rörelseresultatet förbättrades med 33 procent, exklusive valuta- och struktureffekter. Nettoomsättningen minskade med 2 procent under perioden.Intäkterna minskade för Breve Danmark till följd av fortsatt kratiga volym-minskningar. Omfattande kostnadsanpassningar medförde däremot en tydlig resultatförbättring. För Meddelande Sverige har volymutvecklingen stabiliserats till följd av konjunkturförbättringen. Lars G Nordström:– Det är viktigt att kostnadsutvecklingen för dessa affärsområden fortsätter möta minskningen i brevvolymerna, även om kostnaderna inte förväntas kunna minskas i samma omfattning som skett hittills. Informationslogistik påverkas av den osäkra ekonomin i bl a Danmark, Frankrike och Storbritannien och kostnadsanpassningarna räckte inte för att leda till ett positivt resultat, även om detta har förbättrats avsevärt jämfört med föregående år. Fortsatt återhämtning i efterfrågan på logistiktjänster, e-handelstillväxt, samt kostnadsminskningar, gav positiva effekter på intäkter och resultat för Posten Logistik.I september beslutade Post- och Telestyrelsen att Posten AB måste ända prismodell i Sverige för sorterade företagssändningar till årsskiftet. Lars G Nordström:– Detta beslut har vi valt att överklaga, enär vi hyser en annan uppfattning om postlagens innebörd.Vidare innebär den danska regeringens förslag om ändring av den danska postlagen en säkring av de samhällsomfattande tjänsterna på en avreglerad postmarknad i Danmark. Samtidigt skapas bättre förutsättningar för en effektivare produktion genom möjlighet till prisdifferentiering.– Vi fortsätter förändra verksamheten genom nödvändiga effektiviseringar och utveckling av nya affärsmöjligheter för att fortsatt vara en konkurrenskraftig aktör på morgondagens kommunikations– och logistikmarknad, avrundar Lars G Nordström.Fotnot: Posten Norden bildades genom samgående mellan Post Danmark A/S och Posten AB i Sverige. Den nya koncernen erbjuder kommunikations– och logistiklösningar till, från och inom Norden och omsätter med hjälp av drygt 40 000 anställda runt 45 miljarder SEK. Verksamheterna bedrivs i affärsområdena (AO) Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret är geografiskt beläget i Solna.