Branschen mötte Trafikutskottet för att stoppa avgiftsförslag
De som kommer drabbas hårdast av avgifterna är små företag, vilka utgör den största delen av transportsektorn. Förslaget innebär ökade kostnader och brist på regelförenkling vilket går helt emot regeringens politik för småföretagande.Avgifterna är droppen som fått bägaren att rinna över. Organisationerna är djupt oroade över den utveckling som svensk transportsektor står inför med ett flertal förslag som medför ökade transportkostnader. Bland annat handlar det om fördubblade banavgifter, IMO:s krav på fartygsbränslen samt höjd koldioxidskatt . Till detta kommer nu även de nya avgifterna från Transportstyrelsen.Organisationerna konstaterar att det inte ställs samma krav på Transportstyrelsens verksamhet efter sammanslagningen när det gäller effektivisering och genomförande av regelförenklingar, som man gör på exempelvis Trafikverket. Istället utgår man från den befintliga verksamheten när man ämnar införa avgiftsfinansiering.Regeringen har redan sagt ja till förslaget och snart ska riksdagen säga sitt. Den samlade transportnäringen sätter nu sitt hopp till Trafikutskottet. Det man hoppas uppnå är att beslutet skjuts på framtiden för att kunna genomföra en ordentlig analys av vilka effekter avgifterna tillsammans med övriga pålagor sammantaget har på hela transportsystemet, för svensk industri, handel och människors rörlighet.De branschorganisationer som genomförde mötet hos Trafikutskottet är Näringslivets Transportråd, TransportGruppen, Sveriges Åkeriföretag, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Flygföretagens Riksförbund, Sveriges Redareförening, Branschföreningen Tågoperatörerna och Sveriges Hamnar.