Hybriddriven terminaltraktor från Cargotec
Kraftiga besparingar i drivmedelskostnader och stora reduktioner av miljöskadliga emissioner, framför allt kväveoxider (NOx) och partiklar (PM), utlovas terminaloperatörer som investerar i finländska Cargotec-koncernens nya terminaltraktor Kalmar Ottawa 4x2, det synliga resultatet av ett tekniskt utvecklingssamarbete mellan Cargotecs konstruktörer och Singapore Technologies Kinetics Ltd (ST Kinetics) dotterbolag Kinetics Drive Solutions Incorporateds tekniker.Den nya terminaltraktorn är utrustad med ett parallellt drivsystem som samtidigt överför kraft från två olika kraftkällor, dels från primärkällan dieselmotorn, dels från sekundärkällan hydraulmotorn. Samordningen i kraftöverföringen från dessa två kraftkällor leder till en optimering av bränsleekonomi utan avkall på prestanda.Men innan den nya terminaltraktorn stod klar och färdigutvecklad, saknades det inte tekniska nötter att knäcka på vägen dit, medger Mikko Vuojolainen, ansvarig för produktgrupp TerminalTraktorer vid Cargotec Oyj:– Under normala driftförhållanden blir det många start och stopp med terminaltraktorn, med tätt återkommande stillastående på tomgångsvarv och tätt återkommande backningskörningar. Den här ryckigheten i terminaltraktorns framfart försvårar en stadigt regelbunden energiåtervinning genom regenerativ hybriddrift. – Efter omfattande tester av en rad olika alternativa lösningar, framstod det som klart att ST Kinetics Hy-Power hydrauliska hybriddrivsystem kombinerat med ren dieselmotorteknologi erbjöd de flesta fördelarna för användare av terminaltraktorer (hamnar och lastageplatser, industrier, distribunaler, logistikcentra m fl). Med Kinetics lösning överförs drivkraften bara i två steg, jämfört med den elektriska hybriddriftens fyra steg, sammanfattar Mikko Vuojolainen.Givet att hybriddriftens drivmedelsförbrukning kan variera beroende på körstil och förhandenvarande driftsförhållanden, är det dock uppenbart att i den förhärskande arbetsmiljön för terminaltraktorer – rangering och förflyttning av påhängsvagnsburna lastenheter i hamnar – leder till drivmedelsbesparingar på ca 20 procent och till följd av detta, ännu kraftigare reduktioner av NOx och PM (står för Particle Matter, dvs sotpartiklar och liknande förbränningsrester). Därför har Cargotec förlänat den nya Kalmar terminaltraktorn koncernens Pro Future-klassning, vilket utmärker den växande produktportföljen med miljövänliga hanteringslösningar.– Trycket på att reducera emissioner i hamnar och tättbebyggda områden är allra starkast i USA, upplyser Mikko Vuojolainen. Därför har vi utvecklat den nya hydrauliskt hybriddrivna terminaltraktorn från Kalmar som ett stöd för våra kunder att möta allt strängare regleringskrav i denna del av världen och att erbjuda en motvikt mot kostsamma efterutrustningar med avgasreningsutrustningar.I tillägg till finansiella begränsningar tvingas företag med stora arbetsfordonsflottor att verka på begränsade ytor, ofta nära bebyggelse, vilket ökar pressen på dem att minska sina miljöskadliga avtryck på omgivningen, fortsätter Mikko Vuojolainen:– Med tanke på antalet sådana maskiner involverade i hamndriften, innebär varje bränslebesparing per maskin multiplicerad med antal maskiner i maskinparken betydande kostnadsbesparingar för drivmedel.Den nya hydrauliskt hybriddrivna terminaltraktorn Kalmar Ottawa 4x2 accelererar mjukare än konventionellt drivna terminaltraktorer, vilket minskar slitaget på drivlinan och tröttar inte ut föraren lika fort. Traktorns krypkörningsfunktion gör det möjligt att finpositioinera den utan gaspådrag, vilket ytterligare reducerar drivmedelsförbrukningen och eliminerar emissioner helt och hållet, understryker Cargotec. Alla positiva egenskaper sammantagna bidrar till en av de mest konkurrenskraftiga lösningarna på marknaden.– En anmärkningsvärd fördel med den hydrauliska hybriddriftens parallellitet är att terminaltraktorn kan framföras med eller utan sin sekundära drivkälla, framhåller Mikko Vuojolainen. Därmed säkras traktorns höga tilllgänglighet, för att inte tala om att den inte drabbas av någon ställtid pga laddning av traktionsbatterier.Ur underhållssynvinkel är den nya terminaltraktorn lättarbetad, då alla komponenter i den hydrauliska hybriddrivlinan är lätt åtkomliga, och därtill tillverkade till en vida längre livscykel än vad som gäller hos konventionella terminaltraktorer. Intervallerna mellan schemalagda förebyggande underhållsarbeten är dubbelt så långa jämfört med vanliga terminaltraktorers. Inte heller kräver hybridsystemet kostsamma reservdelar, vilket bidrar till att sänka traktorns driftsmässiga livscykelkostnader.Med leverans av den nya terminaltraktorn följer utbildningspaket av förare och underhållstekniker för att stötta användarna att få ut den bästa drivmedelsekonomin och högsta tillgängligheten hos maskinerna.Cargotecs strävan att reducera bränsleförbrukning och emissioner med hjälp av hybridteknologi inleddes 2008, när koncernen blev först med att utveckla gränsletruckar för containerhantering och senare skyttelbärare med hybriddrivsystem. En första hydrauliskt hybriddriven terminaltraktor levererades till PSA Singapore Terminals containerterminal i slutet av förra året, i samarbete med ST Kinetics.