23948sdkhjf

Järnvägsunderhåll i norr

Järnvägsentreprenörerna Balfour Beatty Rail AB och Strukton Rail AB har tecknat stort underhållskontrakt i norra Sverige. Avtalet är värt 70 miljoner kronor per år.

Balfour Beatty Rail och Strukton Rail, båda verksamma inom järnvägsinfrastrukturområdet, meddelar den 16 november att företagen tillsammans tecknat kontrakt med Trafikverket avseende underhåll av järnvägslinjer i norra Sverige omfattande totalt cirka 726 km järnväg.Kontraktet omfattar ett entreprenadområde mellan Holmsund och Boden inklusive tvärbanor. Det är till stor del de bandelar som företagen redan idag har järnvägsunderhållet var för sig på. Avtalsperioden startar 2 maj 2011 och gäller i fem år. Avtalet är värt 70 miljoner per år.Entreprenaden genomförs under så kallad utökad samverkan mellan beställare och entreprenör och innehåller option på två års förlängning. I sitt val av entreprenör har Trafikverket speciellt värdesatt det kostnadseffektiva upplägget samt det presenterade sättet att utföra underhåll, felavhjälpning, olyckshantering samt vintertjänster på. Idag har båda företagen flera underhållskontrakt för järnvägsanläggningar runt om i landet. Balfour Beatty Rails pågående underhållsåtaganden är Mälarbanan (280 km), Holmsund-Vännäs-Bastuträsk (170 km), Österlenbanorna (180 km) samt järnvägsbanor i västra Götaland (1 273 km). Strukton Rails pågående underhållsåtaganden omfattar drygt 1 800 km bl.a. Dalabanan (sträckan Avesta/Krylbo-Sala-Västerås-Uppsala), stambanan mellan Mjölby och Katrineholm samt södra stambanan mellan Mjölby och Malmö/Arlöv samt tunnelbana, järnväg och spårväg i Stockholm. Balfour Beatty Rails affärsområdeschef för Underhåll, Carola Alzén kommenterar; ”Med det här kontraktet visar vi att vi tillsammans är stabila entreprenörer inom underhållsområdet. Nu vidtar ett arbete för oss att etablera en projektorganisation med bl a nya medarbetare på delvis nya orter. Vi arbetar för att tillhandahålla en järnvägsanläggning i världsklass.” avslutar Carola Alzén.Strukton Rails Regionchef Anders S Gustafsson kommenterar: ”Genom att vi tillsammans tagit detta kontrakt kan vi erbjuda våra duktiga medarbetare fortsatt anställning hos arbetsgivare de känner väl, det ger trygghet och stabilitet och möjligheten för våra båda företag att utvecklas lokalt.” Balfour Beatty Rail ABs VD Magnus Jonasson kommenterar: ”Vi är mycket glada för att Trafikverket återigen valt oss som entreprenör för att upprätthålla och förbättra järnvägsanläggningarnas prestanda. Balfour Beatty Rails och Strukton Rails ställning som leverantörer av underhållstjänster stärks ytterligare genom tilldelningen och vår målsättning kommer att vara att minska förseningar för resenärerna och för godstrafiken med ett lönsamt och effektivt järnvägsunderhåll.” avslutar Magnus Jonasson.– Vi ser det som en fördel att vi nu kan fortsätta med det underhållsarbete vi redan har tillhandahållit sedan sju år tillbaka och det är också en stor fördel att kunna samverka med Balfour Beatty Rail i det nya underhållskontraktet. Fördelen med att våra företag samverkar ligger i att båda våra företags möjligheter utökas på marknaden i norra Sverige, samtidigt som vi uppnår synergier i utnyttjandet av maskiner och personal. Vi kommer att bilda ett gemensamägt bolag vilket innebär en hel del benchmarking och vi kommer tillsammans att arbeta för mesta möjliga kundnytta, säger Strukton Rails vd, Robert Röder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078