Volvo Penta-drivet fraktfartyg miljövänligt
Med sina 85 m längd och 9,6 m bredd är det att numera betraktas som ett relativt litet fraktfartyg, som dock inte desto mindre lastar 1 500 ton i ett för sin storlek exceptionellt rymligt lastrum, skriver AB Volvo Penta i ett pressmeddelande. Skälet till att nyheten om det nya fartyget kommer från Göteborg, har sin förklaring i att det är Volvo Pentas marindieslar som ska framdriva det nya fartyget, samt även sidomanövrera det med hjälp av dess bogpropellrar (bowthrusters).Tack vare sina nätta ytterdimensioner och begränsade höjdmått är fartyget kapabelt att segla på praktiskt taget alla europeiska inlands-vattenleder. Dess djupgående uppges till blott 2,8 m. Eftersom fartyget ska huvudsakligen segla på mindre floder och i mindre kanaler, utrustas det med Volvo Pentas D16 marindiesel om blott 750 hästar, vilket uppges vara unikt för den här storlekens fartyg, som normalt skulle ha utrustats med minst 1 000-hästars-motorer.Prototypfartyget kommer att byggas på Mercurius Shipping Groups eget varv i Begej och planeras vara klart för sjösättning i maj nästa år. Varvet har i sitt sökande efter den mest bränsleeffektiva motorn när fartyget går dellastat, vilket är det normala tillsltåndet till 80 m 90 procent av tiden i den typ av trafik det ska bedriva, funnit Volvo Pentas D16 uppfylla just sådana krav.För att göra fartyget ännu mer miljövänligt, utrustas marindieseln med STT Emtec SCR– och POC-system som standard, även om miljölagstiftningen ännu inte kräver det. Med hjälp av dessa avgasreningssystem reduceras utsläppen av kväveoxider (NOx) ännu mer med uppemot 70–90 procent, medan POC-filter reducerar partiklar (PM, Particle Matter) med ytterligare 40 procent.Mercurius Shipping Group i Zwijndrecht planerar att bygga åtminstone fyra–sex sådana inlands-vattenvägars-fartyg om året, givet att prototypfartyget tas väl emot på marknaden och blir en framgångshistoria. Kontraktet för att utrusta ett andra sådant fartyg med motorer har redan förlänats tll Volvo Penta Center i Terlouw i Rotterdam, som ska förse det med marindieseln D16–750, Twin Disc-växellådan TD–5170 (för omkastad drivriktning av propellrarna) och ett SCR-system som ett komplett drivline-paket till Mercurius Shipping Group. För driften av bogpropellrarna ska en Volvo Penta D12–400 installeras, som kommer att ingå i ett komplett thruster-paket från lokale OEM-leverantören (Original Equipment Manufacturer) Verhaar.