23948sdkhjf

Filmfestivalens rullar UPS-säkrade

Stockholms Filmfestival har återgått till UPS som logistikleverantör av alla filmrullarna till en intensiv filmvisningsvecka under vilken inga rullar får komma på avvägar.

Under den årligen återkommande Stockholms Filmfestival visades 175 filmer från 53 länder under en kort men intensiv tidsperiod. Trots att mycket i medievärlden är digitalt lagrat och elektroniskt distribuerat till konsumenterna, är filmbranschen alltjämt i högsta grad påtagligt fysiskt närvarande i form av filmrullar med 35 millimeter breda filmformat, vägandes mellan 23 och 25 kg.Att få ihop programmet till Stockholms Filmfestival är ett gigantiskt pusselarbete, där logistiken måste fungera klanderfritt. Filmerna, som visas på Festivalen, har oftast inte börjat distribueras brett och finns därför till övervägande del blott i en eller två fysiska kopior. Filmerna ska dessutom under årets lopp turnera runt på ett stort antal filmfestivaler världen över.De 175 filmerna till årets Stockholms Filmfestival transporterade och levererades dagligen av amerikanska paketexpressbolaget UPS (United Parcel Service) och dess svenska dotterbolag United Parcel Service Sweden AB, som är ny s k official carrier för Festivalen. Eller rättare sagt nygammal official carrier, ty ansvaret för att tillse att rullarna kommer på plats enligt beprövad och hyllad Just-in-Time-princip har faktiskt legat på UPS under många år tidigare, ända sedan någonstans runt 1993–1994 och fram till mitten av 2000-talet, då kontraktet för att hålla rullarna rullande i stället gick till en annan expressleverantör, nederländska Posten-ägda TNT Express. Efter ett avbrott på fem år är UPS således åter tillbaka i sadeln som Festivalens spindel i nätet, med ett heltäckande grepp om alla trådarna till var varje films rullar ska fångas upp för att flygas in till UPS flygfraktterminal på Södra Fraktområdet vid Stockholm-Arlanda flygplats och köras in till sorteringsterminalen på Tappvägen 10–22 i Bromma (nära granne med Solvalla travbana).– Vi såg till att alla filmer, som visades under Festivalen, levererades i god tid till visning, försäkrar Lotta Söderström, Communications Supervisor, Marketing Nordics, vid United Parcel Service Sweden AB. Filmerna på Festivalen kommer från alla världens hörn, varför uppdraget att leverera dem till visningarna passar utomförträffligt väl för ett världsomspännande logistikföretag som UPS.Filmfestivalens medarbetare har bl a tillgång till UPS visualiseringstjänst Quantum View, med vars hjälp festivalarrangörerna städse kunnat haft full uppsikt över var filmer, som ska visas, befinner sig under transporten.– Det äger sin riktighet att TNT Express under de senaste fem gångna åren ansvarade för att filmlogistiken till Stockholms Filmfestival, bekräftar Mika Frödén, Branch Sales Manager vid TNT Sverige AB i Upplands Väsby. Under dessa fem år fungerade vårt samarbete med Stockholms Filmfestival bra, men nu kände vi att vi ville gå nya vägar och fokusera på andra områden, varför vi valde att avsluta vårt engagemang i filmlogistiken, men först när Filmfestivalen funnit en ny logistikansvarig för sina filmrulleflöden.TNT Express har genom årens lopp varit engagerade i ett annat filmsammanhang, nämligen att tillförsäkra all logistikförsörjning till filminspelningarna av filmatiseringen av Jan Guillous romantrilogi om Riddare Arn och hans äventyr under korstågen i det s k heliga landet. Utan lagringsmöjligheter på plats krävde inspelningarna tidsprecisa dagligt JIT-leveranser, styrda av TNTs projektteam.Med 210 miljoner kronor i filmbudget var Riddar Arn-filmatiseringen Sveriges genom tiderna dyraste filmproduktion och fyra gånger dyrare än tidigare svenska storfilmsproduktioner, som exempelvis ”Kristin Lavransdatter” och ”Fanny och Alexander”.– En dags förlorat filmarbete kostade i genomsnitt 1 miljon kronor – bortkastade, minns Mika Frödén. Då fick det inte klicka pga att rekvisita inte kommit fram till utsatt tid till inspelningsplatsen. Oavsett om den låg utanför Skara i Sverige, vid någon borg i Skottland eller i de marockanska sanddynerna i Saharaöknen.Att Mika Frödén har så precist kläm på vad en förlorad arbetsdag kostade i förlust för ett filmteam, berodde just på att TNT Express anförtroddes uppdraget att sörja för att filmlogistiken fungerade minitiöst klanderfritt. Med rätt saker på rätt plats i rätt tid i rätt antal och i rätt skick – utan några transportskador eller svinn. Oavsettom det redan i sig krävande uppdraget komplicerades av att godset klassades som Farligt Gods eller absolut inte fick passera den av säkerhetsskäl numera obligatoriska röntgenkontrollen av det flugna godset - som exempelvis varje dagsproduktion inspelad råfilm från Sverige till Skottland för framkallning.Uppdraget att sörja för logistiken till Riddar Arn-filmatiseringen började som en förfrågan i slutet av mars 2007 från en konsult som arbetade som logistik-koordinator för filmbolaget Svensk Films (SF) filmatisering av böckerna. Mika Frödén:– SF sökte en transportör med kompetens att samordna alla tidskritiska leveranser av allt som kunde tänkas behövas till inspelningsarbetet. Alterntivet var att SF själva tog hand om transportlogistiken – vilket skulle stjäla tid och arbetsresurser från filminspelningsarbetet.En ledtråd till att TNT Sverige kunde vara en sådan kompetent partner hade SF funnit i det faktum att TNT de senaste åren anförtrotts att ansvara för filmlogistiken till just Stockholms Filmfestival. Att bringa 170 filmer från andra filmfestivaler världen runt på plats i rätt tid inom loppet av endast tio dagar var onekligen ett komplext och tidskritiskt uppdrag av stor omfattning.Innan SF bestämde sig, önskade filmbolaget testa TNT med några provleveranser, med riktigt, s k ”skarpt” gods – i form av sändningar av råfilm från inspelningen i Skara till framkallningen i Edinburgh i Skottland. Testet utföll till belåtenhet, vilket ledde till att TNT Sveriges depå i Upplands Väsby bildade en projektgrupp med Marita Rasmusson, ansvarig för Major Accounts Indoor Sales (innesäljare på svenska), som spindeln i det nybildade filmlogistiknätet, och Mia Hansson som assisterande kollega.– Uppdraget kom att bjuda på en hel del oväntade utmaningar och överraskningar, minns Marita Rasmusson. Exempelvis som att forsla snö från Storbritannien till Skara, när det lokala snöfallet inte ville täcka inspelningsmarkerna. Eller att forsla ris och bärrens i stora volymer från Norrland för att täck över det som den uteblivna snön inte täckte, och som inte fick synas i bild pga otidsenlighet.Bland andra uppdrag ingick att forsla autntiska 1100-tals-vagnar från ett museum i Prag till inspelningsplatsen, madonnastatyer från predikstolar och specialsadlar till ryttarna i filmen. Till vilka 20-talet vardagsvana hästkarlar värvades från det alltjämt ännu inte helt avhästade grannlandet Lettland. Marita Rasmusson:– Och till vilka vi måste expressfrakta flygbiljetter för att snabbt få dem på plats till inspelningarna, när svenska hästkunniga ryttare inte räckte till för masscenerna.Förutom råfilm från de dagliga inspelningarna till Skottland via TNT Göteborg-Landvetter – som krävde övervakning för att gardera dem mot risken för att råka röntgas med övrigt flyggods – uppstod Farligt-Gods-sändningar när Panorama-films aerosoler med ”frost” måste flygas in till Storbritannien för att ge skådespelare och statister de rätta ”frostbitna” framtoningarna. Råfilmssändningarna krävde föravisering för att få dispens från röntgenkontroll för varje enskild sändning. Plus kontrollfunktion vid varje uppehåll på vägen som gardering mot olycksfall i hanteringen.– Med 200–300 statister engagerade var rättidiga leveranser av yttersta vikt, understryker Marita Rasmusson. Ty även om inget fältslag hade kunnat spelas in en dag pga utebliven rekvisita, skulle alla statisterna ändå ha sina löner. Att lagerhålla rekvisita på inspelningsplatsen gavs det inga möjligheter till. En dags förskjutning – 1 miljon kronor förlorade.En del leveranser gick att planera, andra uppstod som ad hoc-sändningar. Som när TNT fick sätta in extrabilar för att leverera varma yrkeskläder från De Facto till Skara, när vädret oväntat slog om och filmteamet inte kunde arbeta pga sträng kyla.Transporterna kom att omfatta hela spektrat från paket med gåsfjäderpennor och spiror till helbilsleveranser av bärrens och granris (till riddare Arns grav). Inspelningarna avslutades i huvudsak under juli–augusti 2007, med en del kompletteringar under hösten. För de 210 miljonerna åstadkom SF två filmer, ”Arn – tempelriddaren” – som gick upp på biograferna under julen 2007 och sågs av 1,1 miljoner biobesökare som bidrog till 96 miljoner i rena biljettintäkter – samt ”Arn – riket vid vägens slut”, som premiärvisades 20 augusti 2008. Någon månad senare släppte SF en internationell version av de två filmerna nedkortade till en 2 timmar lång visning.Arn-projektet i sin tur ledde till att TNT engagerades som logistikleverantör i ett senare filmprojekt, ”Solstorm”, en abstrakt thriller med Izabella Scorupco, Mikael Persbrandt, Susanna Reuter, Krister Henriksson och Jakob Eklund i huvudrollerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094