Finnairs Göteborgschef i pension efter 32 år
Nästa år skulle Sten Sandberg ha kunnat stoltsera med 75 avgångar i veckan till tio asiatiska destinationer, men nu löser han ut fallskärmen och blir pensionär.– Efter att ha fått uppleva en sådan otrolig framgångssaga, känns det tryggt att kunna lämna över till yngre kolleger, försäkrar Sten Sandberg. Inom loppet av blott åtta år har Finnair utvecklats från en obetydlig spelare inom den internationella luftfarten till att bli den största aktören från norra Europa och den tredje största från Europa till Asien. Sedan den 1 november i år är vi med 1,2 miljoner resenärer dessutom störst i Norden på interkontinental trafik. När Sten Sandberg kom till Göteborg, ett år efter den nybyggda Göteborg-Landvetter flygplatsens invigning 1977, trafikerade bolaget triangelrutten Helsingfors–Göteborg–Amsterdam en gång om dagen. Idag flyger Finnair fyra gånger dagligen mellan Landvetter och Helsingfors. Varannan passagerare ombord är en Asienresenär.– Utvecklingen ligger helt i linje med Finnairs strategi att bli en av de främsta aktörerna i Europa, bekräftar Sten Sandberg. Och detta genom att erbjuda den rakaste (och därmed kortaste) vägen till Asien via Helsingfors, dagliga och dubbla dagliga förbindelser till de mest frekventa destinationerna samt att flyga med en modern, klimatanpassad långdistansflotta. Med facit i hand kan vi konstatera att därest detta inte hade genomförts, hade det varit synnerligen svårt att klara sig kvar på marknaden över huvud taget.Sten Sandberg framhåller de svenska resebyråerna som en bakomliggande faktor till Finnairs Asiensuccée:– De har utfört en enastående arbetsinsats, vilket kraftigt ökat Finnairs marknadsandelar i Sverige.Som pensionär från nyår kommer Sten Sandberg att ägna sig åt sina favoritintressen: köra Porschen, spela golf, vara tillsammans med familjen, snickra på huset och törhända återbesöka favoritresmålen San Francisco, Singapore och Hong Kong.