CargoNet blir helägt av NSB
Den så kallade intermodala trafiken med tåg de långa sträckorna, är en möjlighet för åkerier och speditörer att frakta lastbilstrailers, växelflak och containers med godståg de långa sträckorna. Både Green Cargo och CargoNet utvecklar intermodala erbjudanden till transportmarknaden och i och med att Green Cargo säljer sin andel i CargoNet, så ökar valfriheten för kunderna. - Vi utvecklar nu vår egen intermodala trafik både i Sverige och till kontinenten, säger Green Cargos vd Mikael Stöhr. Vi får också ett tydligare kund-leverantörs-förhållande till CargoNet. Ibland köper de tågdragning av oss och ibland köper vi plats i CargoNets tågpendlar. Green Cargo förbättrar från 12 december tidtabellerna i den egna intermodala trafiken mellan norra Sverige och södra Sverige, med koppling även till kontinenten. - En fördel med vårt intermodala erbjudande är att vi kan köra intermodalt i våra vanliga godståg och når därmed cirka 40 orter med intermodala lösningar, säger Mikael Stöhr. Med nya och bättre tidtabeller får vi nu ett starkt erbjudande till marknaden. Från 12 december kan trailer eller container lämnas kl 13 i Luleå och lämnas ut på Hallsbergs Terminal kl 14 dagen efter eller i Malmö kl 7 på morgonen två nätter senare. I Malmö finns kopplingen till Green Cargos Tysklands-pendlar. En trailer kan därmed fraktas från Luleå till Krefeld söder om Ruhr på tre dygn. Även till och från Umeå förbättras tidtabellerna från 12 december.