Volvo Ocean Race väljer DHL till logistikpartner
? Logistikpartnerskapet med Volvo Ocean Race är ett globalt åtagande i världsklass, säger Thomas George, CEO för DHL Freight. Vi ser fram emot att stödja ett av de mest krävande internationella sportevenemangen med vår kunskap inom transport och logistik. Återigen får vi möjlighet att visa att vi kan leverera trots extremt snäva tidsgränser i utmanande miljöer runt om i världen samt sköta komplexa logistiklösningar vid stora sportevenemang. Det passar oss perfekt. Havskappseglingen kännetecknas av lagarbete, passion, snabbhet och teknologi. Det är samma värden som driver DHL:s verksamhet.DHL kommer nu att sätta upp en detaljerad logistikplan för Volvo Ocean Race. Som officiell logistikpartner kommer DHL att förse arrangören, tävlingslagen och partners med alla typer av speditions-, logistik- och kurirtjänster på plats. Exempel på viktiga uppdrag är att frakta seglingsutrustning och övrig last till och från de aktuella hamnarna genom flyg-, sjö- och vägtransporter. DHL är ansvarig för all logistikhantering ? från upphämtning av lagens last var de än befinner sig till tidsbestämd leverans till nästa tävlingsanhalt. DHL ger dessutom arrangörerna full spårbarhet av lasten och erbjuder förtullning och lagerhantering. ? Vi är mycket nöjda med valet av DHL som officiell logistikpartner, säger Knut Frostad, CEO på Volvo Ocean Race. Tävlingen behöver en pålitlig partner och vi ser fram emot att samarbeta med DHL i den unika sport- och logistikutmaning som Volvo Ocean Race är.Volvo Ocean Race startar i spanska Alicantes hamn hösten 2011 och avslutas i Galway, Irland, sommaren 2012. Under tävlingens nio månader seglar lagen över 39 000 nautiska mil genom världens mest förrädiska vatten via Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya (Kina), Auckland, runt Kap Horn till Itajai (Brasilien), Miami, Lissabon och Lorient (Frankrike). Det första kappseglingsloppet pågick 1973-1974, och loppet 2011-2012 är det elfte i ordningen.