Finnair överväger strukturförändringar
De strukturella förändringarna som Finnair planerar, rör både sättet att arbeta och företagets struktur. Med Finnairs nuvarande företagsstruktur är det omöjligt att forma en hållbar framtid i ett allt mera hårdnande konkurrensklimat, konstaterar företagets ledning.– Vi omvärderar vårt företags samtliga strukturer, jämte alla verksamheter som vi kan fortsatt utföra med lönsamhet inom bolagets ramar, avslöjar Mika Vehviläinen, VD för Finnair Oyj. På samma sätt omvärderar vi även huruvida tänkbara samarbetspartners kan utföra vissa verksamheter effektivare för vår räkning än vad vi själva förmår. Vidare måste vi också bedöma omfattningen av det arbete vi i framtiden kommer att kunna utföra i Finland, eller huruvida det skulle bli mera kostnadseffektivt att utföra en del av detta arbete lokaliserat till platser (länder) med lägre kostnadsnivå (än i Finland).– Vi undersöker nu vägar på vilka vi kan bygga vår europeiska matartrafik (till/från Asien-trafiknavet Helsingfors flygplats) mera konkurrenskraftig, genom bättre utnyttjande av våra partners trafiknätverk, och möjliga nya produktionsstrukturer, fortsätter Mika Vehviläinen. Samtidigt undersöker vi också fördelningen av arbetsbelastningen för att göra det möjligt för vår personal att utföra sitt arbete bättre. Vi kommer att ändra på arbetsbelastningen som är förknippad med våra långdistanslinjer. Genom att begränsa deltagande i tidszonsdifferentierade flygningar, kan vi minska belastningen på personalen.Förhandlingar och medlingsförsök mellan representanter för fackförbundet för Finnairs kabinanställda personal SLSY och arbetsgivarparterna rörande utformningen av ett nytt kollektivavtal bröt samman tidigt i morse, tisdagen 30 november 2010, till följd av uteblivna framsteg i förhandlingsprocessen. Finlands riksmedlare Esa Lonka lade inte fram något kompromissförslag, varför Finnairs anställda kabinpersonal inledde den föraviserade strejken punktligt kl 13.00.– Den här förhandlingsprocessen har varit frustrerande, och vi är inte på det klara med vilka motiv som styr de anställdas fackliga representanter i denna process, medger Mika Vehviläinen. Det är tragiskt att (mot)parten strävar efter att klamra sig fast vid föråldrade villkor och förhållningssätt i en näringsgren som är stadd i dramatisk, oavvislig förändring. Våra anställdas (fackliga) representanters handlingslinje hotar arbetstillfällen i flygbolaget Finnair. Vilket är synd, alldenstund vår personal utför ett utomordentligt bra jobb, och servicen ombord på våra flygplan bedöms som förstklassig. Emellertid kan vi inte verka under villkor som riskerar vår konkurrenskraft och (därmed) våra arbetstillfällen.– Vi har nått den punkt där vi måste bedöma för hela vår koncern vilka aktiviteter som lönar sig att utföras i egen regi, och vilka aktiviteter som kan utföras bättre och mera kostnadseffektivt utanför företaget, sammanfattar Mika Vehviläinen. Den här genomgången kommer att täcka in samtliga våra verksamheter.I morse utfärdade Finnair en vinstvarning, enligt vilken strejkens negativa effekter kan bedömas vända helårsresultatet från ett positivt till ett negativt förlustresultat. Röda siffror med andra ord.