Air Frances megajumbo till Washington DC
USA:s huvudstad Washington i District of Columbia (inom delstaten Virginia) blir därmed den andra staden i USA som betjänas av megajumbojätten A380 från Charles-de-Gaulle-flygplatsen (CDG) i Roissy utanför Paris. Den första USA-destinationen att trafikeras med A380 blev John-F-Kennedy-flygplatsen (JFK) på Long Island vid New York i delstaten New York, vilken öppnades för trafik för ett år sedan. Övriga A380-destinationer trafikerade från CDG är är Johannesburg (JNB) i Sydafrika, Tokyo (TYO/NRT) i Japan och Montreal (YUL) i Kanada.Genom att sätta in 538-pax-plantypen på dessa högbelagda flyglinjer kan Air France kombinera två flygavgångar till en enda avgångstid, men till 20 procent lägre driftskostnad jämfört med de två tidigare separata avgångarna. Huvuddäcket på en A380 rymmer lika många flygresenärer som en Boeing B777-200, medan övre däcket – ”övervåningen” – rymmer lika många som en långdistans-Airbus A340-300.– Med tillkomsten av Washington DC (IAD) som A380-destination i vårt trafiknät kommer tre av fem megajumbodestinationer att befinna sig i Nordamerika, säger Patrick Roux, Senior Vice President vid AF:s AffärsOmråde (AO) Americas. En omständighet som eftertryckligt vittnar om flygbolagets investering i det transnordatlantiska trafiknätet. Med insatsen av A380 stärker vi vår ställning på en av de mest konkurrensutsatta luftfartsmarknaderna i världen.Enligt Air France är A380 ett av de mest miljövänliga trafikflygplan i drift idag: planets fyra turbofläktjetmotorer släpper ut mindre än 75 gram CO2 per passagerarkilometer. Därtill har plantypen den tystaste gången i sin kategori. Även planets lastkapacitet för flygfrakt i dess buklastrum är inte heller precis försumbar.De 538 sittplatserna fördelas på tre klasser: La Première med nio (9) stolar på huvuddäck, Classe d´Affaires med 80 stolar på övre däcket, och Classe Voyageur (Ekonomi) med 449 stolar fördelade på båda passagerardäcken. Med nästa sommar införs en uppgraderad ekonomiklass, Premium Voyageur med 38 stolar, varvid första klass behåller sina nio sittplatser, liksom Busineesklassen sina 80, men den konventionella ekonomiklassen reduceras till 389 sittplatser.Fotnot: Washington DC:s internationella flygplats John Foster Dulles (IAD) är uppkallad efter USA:s utrikesminister under John Dwight Eisenhowers presidentperiod under det kalla krigets epok på 1950–talet. Washington DC:s inrikesflygplats (DCA) är uppkallad efter presidenten Ronald Reagan – Ronald Reagan Washington National Airport.