23948sdkhjf

- Speditionsbolag reagerar oväntat

Thomas Nortoft, vd för Älvsborgs Ro/Ro,  säger till Transport & Logistik iDag/transportnet.se att reaktionerna från speditionsbolag var oväntad.

Älvsborg Ro/ro AB kräver extra betalt för att hantera farligt gods i hamnterminalen. Detta mitt under speditörernas pågående avtalsperiod med rederierna. Transport & Logistik iDag/transportnet.se har nyligen rapporterat att speditionsbolaget Ntex lämnat en stämningsansökan till terminalbolaget. Speditörerna som transporterar gods via Älvsborgshamnen i Göteborg är förbannade. Sedan Göteborgs hamn knoppade av hanteringen i roroterminalen i det kommunala terminalbolaget Älvsborg Ro/ro AB, för att senare kunna sälja det på den privata marknaden, har terminalbolaget infört nya avgifter för hanteringen av farligt gods. Älvsborg Ro/ro anser att det handlar om en tilläggstjänst som ska betalas av speditörerna, precis som el-inpluggning för kyl- och fryscontainrar eller avgifter för att stå längre perioder i terminalen. Men speditörerna anser att det är en fråga som ska hanteras mellan hamnen och rederierna. - Vi har inga avtal med hamnen överhuvudtaget, utan köper godshanteringen i hamnen från rederiet som i sin tur köper den av terminalbolaget, säger Thomas Ström, vd i speditionsbolaget Ntex till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Vi betalar redan för farligt gods-hanteringen i våra avtal med rederierna.Däremot har inte ro/ro-terminalen, innan Göteborgs hamn knoppade av den i Älvsborg Ro/ro AB, tagit ut någon extra avgift av rederierna för hantering av farligt gods. Men det anser inte speditörerna är ett problem som ska lastas på dem och har därför valt att gå samman i en grupp som ska försöka få terminalbolaget att ändra sig.Ntex tog initiativ till protestgruppen som ska bestå av ett 20-tal speditörer. Ntex är fortfarande drivande och hotar nu med att stämma Älvsborg Ro/ro om inte bolaget backar i fråga om farligt gods-avgiften för 2010. Till att börja med har Ntex skickat en stämningsansökan till hamnens juridiska ombud.- Nu väntar vi på vad de ska svara på den. Vi är inte särskilt kompromissvilliga eftersom de gjort fel och riktar avgifter mot en part de inte har avtal med, konstaterar Thomas Ström.Enligt honom vände sig terminalbolaget först till rederierna med det nya kravet men fick nej. Rederierna ville inte betala mer än vad deras pågående avtal med hamnen angav. Det var då hamnen riktade kravet mot speditörerna i stället. Det är inte en beskrivning som Thomas Nortoft, vd för Älvsborg Ro/ro, håller med om. - Vi aviserade vår nya tariff för 2010 i december 2009 och kom då överens med rederierna att avgiften ska tas ut via dem från om med 2011, säger han till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Det var alltså avgiften för 2010 som skulle lösas på annat vis och vi har haft flera givande förhandlingar med speditörerna för att hitta en lösning. Bland annat gick vi med på att inte införa avgiften förrän den 1 juni, säger han.Hade ni väntat er att speditörerna skull lämna in en stämningsansökan mot er?- Nu är det ju bara en speditör som gjort det, säger Thomas Nortoft. Men nej, vi hade inte väntat oss det, eftersom vi trodde vi kommit överens när vi sköt avgiften ett halvår och då trodde vi frågan var ur världen.Varför inför ni den här avgiften just nu, kunde den inte vänta tills efter årsskiftet när ni har ett avtal med rederierna?- Vi inför den inte nu utan gjorde det redan för ett år sedan, säger Thomas Nortoft. Men hanteringen av farligt gods har växt både i volymer och framför allt i lagkrav. Det innebär många kostnader med särskilda uppställningsplatser, kontroller av märkning och specialutbildad personal till exempel.För Ntex del handlar de höjda avgifterna om en ökad årlig kostnad på omkring en halv miljon kronor. För större speditörer i protestgruppen, som exempelvis Schenker, DHL, och Kühne + Nagel, handlar det om ännu högre summor. Det är extra kostnader som speditörerna säger att de inte kan ta ut av sina kunder förrän de skriver om gällande avtal, vilket kan ske tidigast vid årsskiftet. I och med 2011 kommer med andra ord speditörernas kunder att få betala terminalbolagets nyinförda avgifter för farligt gods.I oktober i år blev det klart att Älvsborg Ro/ro AB säljs till DFDS och C.Ports/Cobelfret, två av hamnens stora kunder på rederisidan. De två ska bilda ett gemensamägt terminalbolag som tar över driften av godshanteringen från och med årsskiftet. Enligt Thomas Nortoft skrev både DFDS och Cobelfret avtal med Älvsborg Ro/ro om att betala för hanteringen av farligt gods från och med 2011, innan det ens var påtänkt att de två rederierna skulle ta över terminalhanteringen i hamnen. Text: Marianne Ovesen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078