23948sdkhjf

Stena Line tar över DFDS-linjer

Stena Line har skrivit ett avtal med DFDS om att förvärva linjerna Liverpool (Birkenhead)-Belfast och Heysham-Belfast.

Förvärvet, som uppgår till 47,5 miljoner euro, möjliggör för Stena Line att utveckla servicen på Irländska Sjön genom att kunna erbjuda flera olika alternativ för transporter mellan Storbritannien och Nordirland. Under de senaste åren har Stena Line gjort stora investeringar över hela linjenätet. Michael McGrath, Area Director på Irländska Sjön, ser det senaste förvärvet som ett bevis på Stena Lines långsiktiga engagemang för verksamheten på Irländska Sjön, och att det kommer förbättra både service och frekvens för såväl passagerare som frakt. – De nya linjerna på Irländska Sjön är ett mycket bra komplement till vår befintliga verksamhet och ger oss möjlighet att erbjuda kunderna fler valmöjligheter när det gäller färjetransporter över Irländska Sjön, säger Michael McGrath. Samtidigt stärker vi Belfast som en transporthub för frakt och passagerare som ska till och från Nordirland. I förvärvet från DFDS ingår fyra fartyg, de två chartrade Lagan Seaways och Mersey Seaways på linjen Liverpool-Belfast och de två fraktfartygen Scotia Seaways och Hibernia Seaways på linjen Heysham-Belfast, där alla nu tas över av Stena Line. – Vi kommer att fortsätta utveckla linjerna och se över vilken kapacitet vi behöver i framtiden, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl. Under de senaste åren har vi investerat cirka 250 miljoner euro i vår verksamhet på Irländska Sjön och vår plan är att fortsätta investera. Transaktionen mellan Stena Line och DFDS kommer att lämnas in till konkurrensmyndigheterna på Irland och i Storbritannien. En annan förändring är att Stena Line till följd av ett beslut som togs för en tid sedan kommer att stänga linjen Fleetwood-Larne eftersom linjen gått med betydande förlust under lång tid. Anledningen är att linjen har äldre fartyg som bland annat inneburit problem med att bibehålla frekvensen. Att investera i nya fartyg är inget alternativ då kapitalkostnaderna skulle öka och därmed försämra resultatet ytterligare. – Beslutet att stänga Fleetwood-Larne togs för en tid sedan baserat på nuvarande och förväntad utveckling för linjen, och före möjligheten att förvärva dessa två linjer dök upp, säger Michael McGrath.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063