AEA:s medlemsbolag fördömer flygledarstrejk
The Association of European Airlines (AEA), som representerar 35 av Europas största och mest inflytelserika flygbolag, uttalar sin förkastelsedom över de spanska flygtrafikledarnas oansvariga arbetsnedläggelse under det gångna veckoslutet (som därtill var en fem-dagars-långhelg i Spanien) och de effekter som den ledde till när tiotusentals flygresenärer lämnades strandsatta på de spanska flygplatserna.– För andra gången i år tvingas vi bevittna hur stora skaror flygresenärer avhålls från att genomföra sina planerade resor pga händelser och åtgärder helt utanför flygbolagens kontroll, säger Ulrich Schulte-Strathaus, AEA:s generalsekreterare. I våras var det regeringar som tillämpade felaktiga procedurer för att komma tillrätta med den vulkaniska askmolnproblematiken från Island, men denna senaste driftstörning är helt och hållet avsiktligt mänskligt framkallad (man-made).Det faktum att den spanska regeringen fick tillgripa de åtgärder som den gjorde för att återställa en fungerande spansk infrastruktur visar med all tydlig önskvärdhet på behovet av strukturella reformer, fortsätter Ulrich Schulte-Strathaus:– I vissa delar av Europa är flygtrafikledningens ineffektivitet ett faktum, och bristerna måste snabbt uppmärksammas och åtgärdas. Resenärer har rätt till rörlighet, och flygbolagen eftersträvar att tillhandahålla säker, överkomlig och miljövänlig luftfart. Men när passagerare kortskeppas/akterseglas/strandas, är det flygbolagen som får bära hundhuvudet. Nu får det vara nog och det är hög tid att lösa problematiken. Den spanska arbetsnedläggelsen visar tydligt på behovet av en översyn av det europeiska flygtrafikledningssystemet, liksom även på den disproportionella makt som ett relativt litet antal individer utövar på att blockera hela luftfartssystemet.– Ingen ifrågasätter flygtrafikledarnas viktiga roll för luftfarten, men de bör inte kunna lamslå hela ekonomin. Flygbolagen och deras kunder behöver bindande försäkringar att regeringar kommer att se till att rätten till fri rörlighet inte längre kommer kunna undermineras. Flygbolagen kan inte stå för hela spektrat av skador/förluster vållade av händelseförlopp utom deras kontroll. Det är hög tid att lagstiftare tydliggör under vilka omständigheter som flygbolag och deras kunder kan kräva kompensation från dem som skapar problemen.– För att strö salt i såren, överdebiteras flygbolagen med 3 miljarder euro för att nyttja dn europeiska luftfartens infrastruktur – och det årligen, inflikar Ulrich Schulte-Strathaus. Ska europeisk luftfart i framtiden kunna konkurrera på en global marknad, behöver den ett enat europeiskt luftrum – ett Single European Sky-program, för att rationalisera det europeiska luftrummets användning. Till gagn för effektivitet och betydelsefullt potentiella nyttofunktioner för flygbolagen, deras kunder och för miljön.