23948sdkhjf

Green Cargo väljer bort Botniabanan

Green Cargo vill köra på Botninabanan – när det är möjligt.

Green Cargo framhåller att bolagets kunder är den svenska industrin som är beroende av punktliga och konkurrenskraftiga transporter. Green Cargo kör gärna på Botniabanan men den har byggts med endast en signalteknik – ERTMS – som inte är färdigtestad och som fungerar dåligt. Detta får inte drabba industrins transporter. Green Cargo och Tågoperatörerna i Sverige har i flera år försökt få infrastrukturhållaren att förstå problemet med att bygga Botniabanan med enbart ERTMS-systemet. Det är ett oprövat system med barnsjukdomar. En klokare lösning hade enligt Green Cargo varit att bygga Botniabanan med dagens teknik samtidigt som infrastrukturhållaren hade fått en chans att testa det nya systemet. Det hade ökat tillförlitligheten i tågtrafiken och gett tågoperatörerna en möjlighet att fasa ut det nuvarande ATC-systemet och investera i det nya. Tågoperatörerna kan inte investera hundratals miljoner i en teknik som vare sig är färdigprovad eller godkänd av myndigheterna. Green Cargo investerar i ERTMS-utrustning i fyra lok och hanterar transporterna till industri och handel längs Norrlandskusten. Bolaget fortsätter att köra fjärrtågen på stambanan där tillförlitligheten idag är högre än på Botniabanan. Green Cargo medverkar i tester och utprovningar av det nya systemet och ser fram emot att tekniken ska fungera och investeringsfrågan lösas.Green Cargo framhåller att Sverige som enda land i Europa vill lägga infrastrukturkostnaden ERTMS-utrustning på de företag som ska köra tågen. Enkelt uttryckt kan man säga att med ERTMS flyttar signalstolparna från banvallen in i loken. Trafikverket sparar in kostnader för signalsystemet och tågoperatörerna får ökade kostnader. I förlängningen är det industrins transporter som fördyras. Här menar Green Cargo och övriga tågoperatörer att Trafikverket och ansvariga politiker har en stor möjlighet att lösa upp den låsta situationen:-Utrusta Botniabanan med ATC och använd den – vår och tågoperatörernas uppfattning sedan många år.-Ingen ERTMS-utbyggnad på järnvägarna innan tekniken testats och godkänts. -Och ett klart besked om att denna investering i infrastrukturen ska bäras av infrastrukturhållaren.Pelle Andersson, Infrastrukturchef i Green Cargo, framhåller Botniabanan är en mycket fin bana som på sikt kommer att få stor och positiv betydelse för både boende och företag längs kusten. - Full potential får den när kapaciteten byggts ut ända ned till Gävle, säger han. Men att idag erbjuda industrin dyrare transporter med sämre punktlighet är ingen väg framåt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11