Dubbelskrovsystem klassningsgodkänt
Certifieringen har föregåtts av ett 28 år långt projekt fram till godkännandet av Sven Jönssons revolutionerande dubbelskrovs-system för yachter och fartyg. Så lång tid har det således tagit för denna marinteknologiska innovation att utvecklas och bevisa sin hållbarhet, innan det slutligen kunnat godkännas för kommersiell användning.1982 fick Sven Jönsson tillfälle att förvärva den avlidne finansmannen Torsten Kreugers gamla lyxyacht EDI II, en 34 meter lång skönhet byggd 1939 på Götaverken av tysk flygplansaluminium och försedd med tre Rolls-Royce Merlin V12 bensindrivna (flygplans)motorer – vilket renderade den en topposition som världens snabbaste yacht. I dag, med nya motorer, är den slagen endast av Aga Khans Shergar.Med vid Sven Jönssons övertagande var Edi II i ett sorgligt tillstånd. Första tanken att rusta upp henne som en veteranbåt fick snart förkastas, när Sven snart insåg att det skulle bli alltför kostsamt pga skrovets bucklighet. I stället kom han på idén att med ett speciallim applicera ett nytt skrov utanpå det gamla, utför med ett 30 mm tjockt cellplastskikt, efter avjämning täckt med ett yttre skikt av glasfiberlaminat.Edi II fick på så vis ett innovativt nytt skrov med delvis modifierad form, och på köpet även ett strukturellt förstärkt skrov som därtill var termiskt isolerande, ljudisolerande, vibrationsdämpat, och krockskyddande och i det närmaste underhållsfritt. När nygamla Edi II, 30 miljoner kronor senare, var nästan färdigrenoverad, inträffade 1992 års finanskris, varpå projektet gick i kvav. Edi II såldes till en utländsk köpare och fick Antibes på franska Rivieran som hemmahamn, där hon under nytt namn, United Spirit, blev känd som The Fast Swede.Vid mittan av 1990-talet hade Dag Landvik, ägare till Fagerdala-gruppen och Fagerdala World Foams, och Sven Jönsson haft kontakt för att kommersialisera Sven Jönssons uppfinning. Avsikten var då att också göra oljetankers osänkbara genom ett dubbelskrov med ca 1 m tjockt skikt av cellplast utanpå skrovet. Problemet var emellertid att det inte längre fanns någon demonstrationsbåt tillgänglig med skrovsystemet. Dessutom var ett klassningsgodkännande nödvändigt. Vilket skulle kräva många års uthållighet.Först efter Fagardalas avyttring av 2002 av företagets dåvarande huvudprodukt Tempur-madrassen (baserad på rymdteknologi och 1998 intagen i NASA Hall of Fame) för börsintroduktion i USA, kunde projektet återupplivas mellan Dag Landvik och Sven Jönsson. Det visade sig dessutom att United Spirit nu var till salu. Det nybildade Fagerdala Marine Systems AB lyckades förvärva henne och övertog samtidigt rättigheterna för skrovsystemets lansering i hela världen och på alla slags fartyg. I dag, med klassningsgodkännande efter 18 år i praktisk text, kan till slut Sven Jönssons revolutionerande innovation komma sjöfarten till godo för såväl nybyggnation som för renovering av fatyg.När klassningssällskapet Germanischer Lloyd nu officiellt certifierar systemet, öppnar sig en mäng marintekniska applikationer som inte bara innebär förbättrad underhållsekonomi och möjligheter till mer avancerad formgivning av fartygs- och båtskrov, utan även minskad energiförbrukning och därmed minskad energibelastning genom hydrodynamisk formgivning av skrovet vilket minskar framdrivningskostnaderna. Till det kommer den termiska isoleringseffekten. Luftkonditionering av fartyg i både varma och kalla klimat förbukar mycket energi, vilket Fagerdalas skrovsystem kan minska väsentligt.Inom militärmarin verksamhet medför skrovsystemet såväl akustisk dämpning som minskad värmestrålning samt möjlighet att utforma skrovet så att det blir mindre synligt för radar.Fagerdala Marine Systems har genom skrovsystemet skapat möjligheten att bygga mycket stora, flytande konstruktioner för fast förankring på havet, som både termiskt isolerar dess inre och skyddar mot vädrets nedbrytande krafter under mycket lång tid och därför blir närmast underhållsfria. Hexicon flytande vindkraftöar är en spin-off fån Fagerdala Marine Systems som bygger på utnyttjandet av skrovsystemet för att garantera minst 50 års ytskydd för konstruktionen. Hexiconkonstruktionen kan vara upp till 400 m i diameter, förankras i sitt centrumnav och ställer automatiskt in sig i vindriktningen. Hexicon förväntas kunna bli ett värdefullt alternativ för miljövänlig energiförsörjning längs världens kuster.Närvarande vid ceremonin i Fagerdala-koncernens huvudkontor i Tornhuset i Gustavsbergs hamn fredagen 3 december 2010 var förstås innovatören själv, Sven Jönsson, medan Fagerdala Marine Systems AB representerades av företagets VD Anders Tunbjer och koncernens ägare Dag Landvik.