Finnair säkrar ryskt underhållskontrakt
– Det är av yttersta vikt för Ural Airlines att den som tilldelas uppdraget att utföra flygplansunderhåll besitter stor erfarenhet, utför ett högkvalitativt arbete och det till konkurrenskraftigt pris, säger Olli Paasio, försäljningschef vid Finnair Technical Services. Vår geografiska lokalisering i kombination med våra tidigare erfarenheter av den ryska luftfartsmarknaden blev utslagsgivande för att bygga upp ett framgångsrikt samarbete mellan våra företag.Finnair Technical Services har många ryska uppdragsgivare och bolagets strategi bygger på den växande underhållsmarknaden i Ryssland även i framtiden. Underhållskontraktet med Ural Airlines gäller i första hand underhållet av Airbus-planens APU:er, dvs hjälpmotoraggregat (Auxiliary Power Units) för att förse planen med energiförsörjning för olika funktioner när de står parkerade på marken utan huvudmotorerna igång, samt konstruktionsunderhåll av de 14 Airbus A320-planen. Ural Airlines började sin flygverksamhet 1993. Det nya underhållskontraktet innebär en fortsättning på ett tidigare framgångsrikt samarbete mellan Ural Airlines och Finnair Technical Services.– Under de kommande åren kommer äldre ryskbyggda flygplan att stegvis ersättas av moderna trafikflygplan, förklarar Kimmo Soini, VD för Finnair Technical Services. Det öppnar för erfarna och flexibla leverantörer av underhållstjänster att förse ryska flygbolag med högkvalitativa underhållstjänster. Det bereder oss stor tillfredsställelse att den affärsstrategi vi valt nu leder till resultat och att vi kan leverera verkligt mervärde till våra kunder.Finnair Technical Services omsätter årligen drygt 200 miljoner euro på att underhålla Finnair-koncernens och utomstående flygbolags flygplanflottor.