Färjebygge avslutas i det fria
Rederiet BornholmerFærgens nya snabbfärja Leonora Christina håller på att ta form på det australiska skeppsvarvet Austal. Med sin vikt på ca 1 000 ton blir katamaranen den största snabbfärja som varvet någonsin byggt. Därför rymmer inte varvet det enorma bygget, varför färjan fick flyttas utomhos under natten till fredagen svensk tid. Med hjälp av en slipvagn fördes Leonora Christina ut i den australiska morgonsolen.Färjan togs ut ur varvshallen för att få utrymme att montera det översta däcket, som har konstruerats som en separat modul. Sex kranar reste det 170 ton tunga däcket på plats överst på skrovet, där det monterades med hjälp av Austals avancerade metoder för svetsning av aluminium.– Byggprocessen på Austal gör det verkligen tydligt, vilken banbrytande och teknologiskt avancerad nivå det blir på vår nya snabbfärja mellan Ystad och Bornholm, säger John Steen-Mikkelsen, VD för BornholmerFærgen. Leonora Christina blir en av världens mest moderna katamaraner, med de tekniska framstegen lokaliserade främst till maskinrummet.Leonora Christina lastar 350 fordon och 1 400 resenärer och avlöser snabbfärjan Villum Clausen när hon tas i drift sommaren 2011 mellan Ystad och Rönne.