Sandvik väljer automattruckar från Solving
Fabriken förlängdes med 230 meter så att den nu är 400 meter lång och 40 meter bred. Cirka 170 meter av den ena längsgående halvan är lager. – Det är en markant förbättring att allt material nu finns under samma tak nära kapmaskinerna, tidigare låg lagret utspritt i olika fabrikslokaler, säger fabrikens teknikchef Anders Eriksson, som i projektet ansvarade för automattruckarna och maskininstallationerna i nybygget.Han säger att man övergick till automatiserad materialhantering därför att den utbyggda fabriken blev så lång. Att flytta stängerna på traditionellt vis med traverser hade inte gett de effektiviseringsvinster som var målsättningen.– Eftersom ett huvudmål med utbyggnaden var att förkorta ledtiderna mot våra kunder, började vi se på automattruckar som kunde skräddarsys för våra behov, säger han. På grund av att det inte fanns några standardiserade produkter kontaktade vi det finländska bolaget Solving, som är expert på den här typen av speciallösningar.När det stod klart vilka egenskaper trucken i stora drag skulle ha gick Sandvik ut med en generell offertrunda bland de internationella trucktillverkarna.– Det är fråga om mycket specifika produkter som inte fanns färdiga någonstans och som inte många tillverkare i världen har kompetens att göra, säger Anders Eriksson. Slutligen stod det klart att Solving hade gett den helhetsmässigt bästa offerten så vi fortsatte att arbeta med dem. Han betonar att fabriksbygget var krävande och att specifikationerna omarbetades flera gånger i takt med att projektet avancerade. Upphandlingen hade gjorts 2008 och fabriken stod helt färdig i slutet av sommaren 2010. – Som en del av projektet införde vi också ett helt nytt materialhanteringssystem med automattruckarna som en integrerad del, säger Anders Eriksson. Det räcker med att operatören läser en streckkod så sköter truckarna transporterna inom fabriken.Det första arbetsskedet för truckarna är att från riktningen föra 7–14 meter långa riktade borrstänger till fabrikationslagret. – När kunderna beställer uppgörs en körorder som berättar vilka produkter och längder som skall processas, säger Anders Eriksson. Operatören i fabrikationslagret får då en anvisning om vad som skall lastas upp till de av- och påhämtningsbord som löper längs lokalen. När så en last av stänger är upplagd hämtar trucken denna och lämnar till avsedd kapmaskin för att kapas till beställd längd. Därefter lyfts de kapade stängerna med travers till en robotanläggning där de synas och bandas. Till sist för truckarna varje färdigt kolli till utlastningshallen för skeppning mot rätt destination i världen.Det svåraste i projektet var enligt hans åsikt tekniksprånget från manuell hantering med till exempel travers till helautomatiska, laserstyrda automattruckar och andra högteknologiska lösningar. – Projektet var utmanande också av den anledningen att produktionen måste hållas igång under hela byggnadsskedet, säger Anders Eriksson.Den nya tekniken med långa automattruckar krävde ett gott samarbete mellan Sandvik och Solving. Projektchef Leif Löfholm på Solving konstaterar att det var ett modigt steg av Sandvik att gå in för helt nya metoder i fabrikslogistiken.– Men genom att matcha deras behov med vår realistiska syn på vad truckarna kan göra och inte kan göra, har vi tillsammans fått allting att fungera som det ska, säger han. Nu är företaget redan på gång med nästa leverans av automattruckar till en fabrik inom Sandvik-koncernen.– De går till en annan fabrik på samma fabriksområde och ska hantera rörprodukter för kärnkraftsindustrin, säger Leif Löfholm. Den här gången är vi underleverantör till ett större transportsystem som levereras av ett annat finländskt företag.