23948sdkhjf

Göteborgs-projekt minskade utsläppen rejält

20 procent minskade utsläpp av koldioxid på bara två år. Det är resultatet av projektet "Hela lasten – halva utsläppet" som är ett samarbete mellan näringsliv, myndigheter och forskning i centrala Göteborg.

Målet med projektet är att halvera utsläppen av koldioxid från DB Schenkers transporter till år 2015, med startår 2008.- Men det ser redan ut som att vi kommer att överträffa den tuffa målsättningen, säger Tomas Johansson, distriktschef hos DB Schenker i Göteborg och huvudansvarig för projektet.Projektet "Hela lasten – halva utsläppet" har sitt ursprung i KNEG (Klimatneutrala godstransporter på väg), ett initiativ från DB Schenker som startade 2006 som engagerar näringsliv, forskning och myndigheter.Målet för KNEG är att halvera klimatpåverkan från en vanlig svensk godstransport fram till 2020. Bara under 2009 lyckades aktörerna minska utsläppen med 190 000 ton.- Vi vill visa att det går att halvera koldioxidutsläppen med befintlig teknik ännu snabbare – åtminstone inom en geografiskt avgränsad miljö, säger Tomas Johansson.Projektet fokuserar på utsläpp av koldioxid inom det som tidigare var Göteborgs miljözon i centrala staden, plus sträckorna till och från godsterminalerna.- Vi har en vision om att serva den goda staden med bullerfria godstransporter som levereras utan emissioner till luft eller vatten, säger Tomas Johansson. Vi ser godtransporter som tar sig fram i kollektivtrafikfält för en säker trafikmiljö med gods som levereras från en hållbar godsterminal där energin för uppvärmning kommer från helt förnybara källor. Innan man startade "Hela lasten – halva utsläppet" analyserades samtliga de 13 fordon som DB Schenker använder för transporter inom zonen. Bilarna emissionsberäknades utifrån bränsleförbrukning och man kartlade antal sändningar samt transporterad vikt och volym.- Att vi lyckats minska utsläppen av koldioxid så mycket beror på flera saker, säger Tomas Johansson. Han förklarar att tre paketbilar har bytts ut mot nya biogasdrivna fordon, och en distributionslastbil har bytts mot en biogas/dieselhybrid.- Nu när det börjar komma förnybara bränslen i större skala kan vi komma med nya bilar också, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar. Vi ligger långt framme där.Utöver nya fordon som drivs av biogas har även lastbilarnas rutter optimerats. Genom att variera de slingor som fordonen trafikerar utifrån olika dagars godsflöden kan fordonen fyllas bättre.DB Schenkers distributionsåkerier, TGM och Bäckebols Åkeri har också visat ett mycket stort engagemang i projektet.- Det gäller att inte dra sig för lite extra besvär och inte bli ställd om en bil med ny teknik inte alltid fungerar till hundra procent, säger Roger Nilsson, som är vd för båda åkerierna. Vi har förare som varit med i andra projekt och vet vad det innebär när man provar nya koncept.”Hela lasten – halva utsläppet” ingår i ett större projekt i Göteborg som heter Klimatsmart Citydistribution. Detta sker i regi av BRG (Business Region Göteborg) och medfinansiering av Västra Götalandsregionen och de andra deltagarna i projektet är Volvo Lastvagnar, FordonsGas, Preem, Trafikverket, DHL, TRB, Posten, Chalmers och DB Schenker. Projektet kommer att löpa under tre år, och avslutas under 2012.- Projektet är ett mycket bra initiativ som visar på möjligheterna med klimatsmarta lösningar för transporter i städer, säger Bernt Svensén, projektledare på Business Region Göteborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094