Första japanska ordern på Airbus A380
Med Skymark Airlines Memorandum of Understanding (MoU) på fyra Airbus A380 är beställningarna på megajumbon nu uppe i 234 flygplan till 17 flygbolag. Redan har drygt 7,5 miljoner resenärer provat på att flyga med någon av de hittills 39 levererade planen, däribland Air France, Lufthansa och Singapore Airlines som redan flyger dessa plan på Tokyos internationella flygplats Narita (NRT).Skymark Airlines är Japans tredje största flygbolag (efter JAL och ANA – Japan Air Lines respektive All Nippon Airways) och avser sätta in de fyra A380:orna på passagerarstinna internationella långlinjer från Tokyo. Vilken leverantör av planens fyra turbofläkjetmotorer Skymark väljer, meddelas i ett senare skede (australiska Qantas – står för Queensland And Northern Territories Air Services – fick ju som bekant problem med Rolls-Royce-motorerna härförleden, när en motor pga tillverkningsfel började brinna efter starten från mellanlandningen i Singapore).Enligt Airbus pressinformation klarar A380 tack vare sina föredömliga start- och landningsegenskaper att lyfta Tokyos blott 2 500 meter långa rullbanor vid Naritas (NRT) respektive Hanedas (HND) flygplatser med maximal last av resenärer och flygfrakt vid MTOW, dvs Maximum Take-Off Weight, till destinationer i Europa, Nordamerika och Australien.– Genom att introducera världens kostnadseffektivaste, modernaste och miljövänligaste trafikplan i vår flygplanflotta kommer vi att kunna tillhandahålla våra kunder den bästa flygkomforten och ett nytt sätt att flyga, lovar Shinichi Nishikubo, VD för Skymark Airlines.– Det bereder oss stor tillfredsställelse att Japans växande och ambitiösa Skymark Airlines blir det första japanska flygbolaget att beställa A380 och därtill en ny kund hos oss, försäkrar John Leahy, Chief Operating Officer för Kunder vid Airbus SAS. Beställningen innebär en historisk milstolpe för oss och ett genombrott på denna viktiga marknad.Airbus SAS ingår numera i EADS-koncernen och är ett samriskbolag med BAE Systems.