23948sdkhjf

Nya riktlinjer för truckförarutbildning

Fr o m 1 januari 2011 föreligger nya riktlinjer för truckförares insikter och färdigheter under beteckningen TruckLäroPlan 10 (TLP 10), en revidering av TruckLäroPlan 2 (TLP 2) i form av just riktlinjer och inte en helt ny läroplan.

De nya riktlinjerna i TLP 10 har utarbetats i samarbete mellan arbetsmarknadens parter med expertstöd från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) och MaskinLeverantörerna som en del i strävandena att minska antalet truckolyckor och främja en effektiv produktion.TLP 10 tydliggör en partsgemensam syn på mål och riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter som medför att arbetsgivare uppfyller kraven enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av truckar. Jämte ökad säkerhet i avsikt att reducera personskador vållade av truckhantering och förbättrad hanteringseffektivitet är ett ytterligare syfte med TLP 10 att även reducera kostnaderna för truckhantering.Beroende på grad av erforderlig förarskicklighet för truckens manövrering och framförande, har de olika typerna av truckar indelats i fyra kategorier från A t o m D, vilket styr utbildningens uppläggning och kunskapsförmedlingens innehåll. Kategori A omfattas av de flesta låglyftande truckar , enklare ledstaplare och lågplocktruckar. Kategori B omfattar de flesta mer kvalificerade lagertruckar så som förarlyftande högplocktruckar, skjutstativtruckar, kombitruckar, sittstaplare samt samtliga klasser av motviktstruckar, oavsett lyftkapacitet. Tidigare fanns för motviktstruckar en kapacitetsgräns vid 10 tons lyftkapacitet, med utbildningen för motviktare över 10 ton placerade i kategori C.Kategori C samlar de riktigt tunga specialtruckarna så som teleskopbomtruckar (även kallade sträckstaplare eller reachstackers), sidlastare och fyrvägstruckar. grensletruckar, ved- och timmertruckar samt lastpallhanterande lastmaskiner. Kategori D omfattar dragtruckar och terminaltraktorer.Enligt Lars Brofjord, produktchef förarutbildning vid Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) och en av experterna som bidragit med expertstöd vid utarbetandet av TLP 10 via branschorganisationen MaskinLeverantörerna, ställer TLP 10 avsevärt större krav på kunskap och omdöme hos förarinstruktörerna:– Det krävs fingertoppskänsla och erfarenhet hos instruktören för att kunna anpassa nivån på utbildningen efter elevens behov och förmåga, alldenstund tidsåtgången för de olika utbildningskategorierna inte längre uttrycks i minimitider, utan i rekommendationer med kunskaps- och färdighetsmål.Utbildning som genomförts enligt TLP 2 är alltfort giltig. Men ny utbildning, som genomförs efter 1 januari 2011, ska följa de nya riktlinjerna enligt TLP 10. Även repetionsutbildning, som bör genomföras inte glesare än vart 5:e år, kommer att genomföras enligt de nya riktlinjerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065