Miljööverdomstolen säger ja till Norvik
- Miljööverdomstolens beslut är viktigt för Stockholm, säger Sten Nordin, finansborgarråd Stockholms stad. Regionen kommer att fortsätta att växa snabbt under de kommande decennierna. För att fortsätta att vara en av världens mest miljövänliga storstäder krävs investeringar i långsiktigt hållbar infrastruktur. Vår satsning på Norvikudden görs för att klara utvecklingen under hela 2000-talet.Henrik Widerståhl, tf vd i Stockholms Hamnar, framhåller att det här är en viktig milstolpe i arbetet för att bygga en godshamn som på ett miljöanpassat sätt möter framtidens transportbehov. - Domen innebär att vi nu ser fram emot att Miljödomstolen fastställer de detaljerade villkoren så att vi sedan kan börja bygga, säger han.Bakgrund till investeringen på Norvikudden:Fram till 2030 väntas Stockholmsregionen växa med motsvarande ett helt Göteborg. Tillväxten i hela Östersjöregionen med 100 miljoner invånare bedöms vara fortsatt stark. Det ställer krav på en effektiv och miljöanpassad varuförsörjning som stärker regionens internationella konkurrenskraft. Ökade sjötransporter är centralt för att möta utvecklingen.Samtidigt ställs nya krav på framtidens hamnar. Globaliseringen, den ekonomiska utvecklingen och containeriseringen leder till fortsatt ökade godsvolymer, vilket innebär en trend mot allt större fartyg som behöver enkel insegling och ett tillräckligt djup. Norvikudden är med sitt naturliga djup, korta insegling och närhet till marknaden den bästa platsen för en ny godshamn i Stockholmsregionen.Hamnen kommer att ägas av Stockholms Hamnar, ett dotterbolag till Stockholms stad.Världens största hamnoperatör, Hutchison Port Holdings (HPH), ska driva containerterminalen på uppdrag av Stockholms Hamnar. HPH driver idag Stockholms Hamnars befintliga containerverksamhet.Genom att containerverksamheten flyttas från Frihamnen underlättas utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden, en helt ny stadsdel med 10 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser.