23948sdkhjf

Allt färre dör i trafiken

Infrastrukturministern tycker det är glädjande att färre omkommer på vägarna som Trafikverksts statistik visar. Men nollvisionen ligger fast, enligt Catharina Elmsäter-Svärd.

3 januari redovisade Trafikverket olycksutvecklingen för väg- och järnvägstrafiken samt åtgärder som gjorts under 2010. Enligt Trafikverket har 270 personer omkommit på våra vägar under 2010. Med de siffrorna har Sverige lägst antal omkomna i förhållande till befolkningens storlek (2,9 omkomna per 100 000 invånare) i världen.– Det är självklart glädjande att färre och färre omkommer i olyckor på våra vägar. Vi är på väg mot det långsiktiga målet om en nollvision i trafiken, vilket betraktades som en utopi när det lanserades. Nollvisionen är numera också EU:s målsättning. Med dagens siffror kan vi konstatera att Sverige har uppfyllt EU:s halveringsmål av antalet döda 2001–2010, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.– Regeringens reformarbete kring vägsäkerhet har bland annat lett till sänkta hastigheter på våra vägar och fler mötesfria vägar med mitträcken. Förändringen av systemet med hastighetsgränser som regeringen beslutade om 2009 ger uppenbarligen resultat, då främst sänkta medelhastigheter tycks rädda liv, säger Catharina Elmsäter-Svärd.FAKTA/TrafikdödenGenomsnittet för antal döda på Sveriges vägar låg länge kring 500-600 personer per år. 1997 beslutade Riksdagen om den så kallade nollvisionen för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. Till år 2000 var målet att få ner antalet döda under 400, ett mål som inte uppnåddes. Istället omkom omkring 600 personer år 2000. År 2007 omkom 490 personer, fortfarande en bra bit ifrån målet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062