23948sdkhjf

Sveaskog ska frakta mer på spåret

År 2009 släppte Sveaskog ut 71 000 ton koldioxid. Om fem år ska mängden ha minskat till under 54 000 ton. Vägen dit går framför allt via effektivare logistiksystem, en ökad andel tågtransporter samt nya drivmedel och hybridmotorer för såväl lastbilar som skogsmaskiner.

Jämfört med 2008 ska Sveaskog år 2015 ha minskat koldioxidutsläppen med 30 procent. Det är det miljömål som har tydligast koppling till logistik och transporter. – Skogsmaskiner och virkestransporter är våra stora utsläppskällor, säger Sveaskogs miljöchef Olof Johansson. Tillsammans står de för 90 procent av den koldioxid vi släpper ut. Ett sätt att minska utsläppen är att flytta transporter från lastbil till järnväg. Sveaskog ökar sakta men säkert andelen tågtransporter. Enligt Olof Johansson är den utvecklingen viktig och kommer att fortsätta de närmaste åren. Men om miljömålet ska nås krävs också att lastbilar och skogsmaskiner blir effektivare och mer miljövänliga. – Vi jobbar redan med ”ecodriving” (ett miljöanpassat körsätt) och minskar transporterna genom effektivare logistik, utökade laster och virkesbyte med andra bolag, säger han. Men det stora genombrottet kommer med nya drivmedel. När en storskalig introduktion av grön diesel sker kommer det att hända saker, säger Olof Johansson. Ett exempel är talldiesel, ett förnyelsebart, skogsbaserat bränsle som produceras av Sun- Pine i Piteå. SunPine ägs av Sveaskog, Södra, Preem och Kiram. Bränslet kommer att säljas på marknaden av Preem från år 2011. – Även hybridmotorer med el kan bli betydelsefulla, vid både transport och avverkning, säger Olof Johansson. Positivt med hela den här utvecklingen är också att den leder till effektivisering och att vi sparar pengar, till exempel genom att vi använder mindre bränsle.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063