23948sdkhjf

–20 procent CO2 med 6 m längre lastbil

Koldioxidutsläppen (CO2) från virkestransporter kan minska med drygt 20 procent visar en ny rapport från Skogindustriernas treåriga forskningsprojekt ”En Trave Till” (ETT), som kommit halvvägs.

– Vi har synnerligen ambitiösa mål för vårt klimatarbete, fastslår Marie S Arwidson, VD för den svenska massa-/pappers- och trämekaniska industrins arbetsgivare- och branschorganisation Skogindustrierna. Därför är det glädjande att ETT-projektet har visat ett enastående resultat.ETT-ekipaget är ca 30 m långt, med en bruttovikt på 90 ton, och transporterar 65 ton timmer. Genom att ekipagets totalvikt fördelas på hela 11 axlar, blir axeltrycket inte högre än 8–9 ton. Med fler axlar att fördela lasten på än hos konventionella ekipage, minskar sannolikt också vägslitaget. Den högre bruttovikten påverkar inte bromssträcka och manöverbarhet. Däremot blir förstås omkörningssträckorna längre. Men genom att antalet tunga fordon minskar genom att färre fordon presterar mera, bedöms trafiksäkerheten öka. Datorsimuleringar och testkörningar ger vid handen att körbarheten är lika god som med ett konventionellt skogsekipage i rondeller och normala kurvor på grusvägar. Ej heller tarvas starkare dragbilar, alldenstund många dragfordon redan idag ståtar med 500 – 600 hästars dieselmotorer, som klarar 90 tons bruttovikt. Dagens skogsekipage om 24 m längd lastar 42 ton timmer.– Två 30 m långa ETT-fordon kan ersätta tre konventionella virkesbilar, vilket reducerar antalet lastbilar på våra vägar med ty följande minskning av avgasutsläpp och ökad trafiksäkerhe, resonerar Karolina Boholm, ansvarig för Transportpolitik vid Skogindustrierna. Större ekipage för virkestransporter är bra för både ekonomi och miljö, ity mer virke transporteras med färre fordon. Med minskat antal virkesfordon förbrukas mindre kvantiteter drivmedel, vilket i sin tur leder till minskade CO2-utsläpp och reducerade transportkostnader, utan att äventyra trafiksäkerheten.Idag är lastbilen det huvudsakliga transportmedlet för virket från skogen, där alternativ så som järnväg inte existerar. Därför arbetar skogsindustrin med effektivare planering och med virkesbyten mellan skogsbolagen för att optimera fordonens rutter.ETT-projektet är ett samarbete mellan Skogforsk, Trafikverket, Volvo Lastvagnar, Skogindustrierna, Sveriges Åkeriföretag, Parator, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna och Riksförbundet för enskilda vägar. Projektet leds och drivs av Skogforsk. Därutöver deltar också BergsFegen, Bilprovningen, Bjälmsjö Skog och Transport, Hiab, ExTe, Reaxer, SSAB, Timmerlogistik Väst och Wabco. De praktiska testerna med ETT-ekipaget påbörjades i januari 2009 och fordonet har hittills tillryggalagt 525 000 km och transporterat drygt 100 000 ton virke mellan Överkalix och Piteå.Fotnot: Skogindustrierna företräder runt 50 massa- och pappersbruk samt runt 140 sågverk plus ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers- och trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 123 miljarder kronor 2009.Nära 70 procent av trävaroexporten och 60 procent av massa- och pappersexporten skeppas med fartyg, resten går på räls och landsväg. Totalt exporteras 20 miljoner årston skogsprodukter. I inrikes transporter rullar var fjärde lastbil med skogsindustrivaror. Men samtidigt är skogsindustrin också den bransch som köper mest järnvägstransporter i Sverige. Mer än vartannat tåg, 54 procent, med exportvaror över Öresundsbron innehåller produkter från skogsindustrin. Exklusive Malmbanan svarar skogsindustrin för 43 procent av näringslivets nationella transporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062