Rekordmånga Airbus levererade 2010
Totalt levererades 401 plan ur A320-familjen, 91 ur A330/340-familjen och 18 megajumbos av typen A380. Airbus fick order på 644 trafikflygplan (574 netto) under 2010 till ett värde av drygt 84 miljarder US-dollar brutto (74 miljarder USD netto) enligt listpriserna, vilket motsvarar 51 procent av världsmarknaden 2010 för flygplan som rymmer fler än 100 resenärer.De nya beställningarna omfattar 452 flygplan ur A320-familjen, 160 ur A330/340/A350 XWB-familjen och 32 megajumbos av typ A380. Vid 2010 års slut omfattade Airbus orderbok 3 552 flygplan till ett värde av drygt 480 miljarder USD, motsvarande sex års full produktion. Orderboken för militära flygplan omfattade 247 plan, men här avstår Airbus från att uppge några ordervärden enligt OPM-principen. Under året levererades 20 lätta och medeltunga militära transportflygplan av typerna CN235 och CN295, vilket är fyra fler än under 2009. Samtidigt säkrades 21 nya beställningar på CN235 och CN295. Under det gångna året certifierades den flygande bensinmacken Multi-Role Tanker Transport (MRTT) enligt såväl militär som civil standard. MRTT bygger på den tvåmotoriga civila passagerartypen A330, som byggs om till tankning under flygning (lufttankning) av andra plan. F n flyger fyra sådana plan och ytterligare fyra är under ombyggnad till tankningsplan. De två första exemplaren av MRTT ska levereras till australiska flygvapnet Royal Australien Air Force (RAAF).Under 2010 lanserade Airbus den uppgraderade A320neo (neo utläses new engine option, nytt motoralternativ) med möjlighet att välja en ny, effektivare motortyp, som reducerar drivmedelsförbrukningen med 15 procent jämfört med nuvarande motoralternativ. I reducerade utsläpp av koldioxid (CO2) motsvarar det upp till 3 600 årston/flygplan.Samtidigt har produktionen av komponenter och delmontage till A350 XWB inletts (XWB utläses Extra Wide Body, extra bred flygkropp) vid alla produktionsanläggningar runt om i världen. Vid årsskiftet har 36 kunder beställt sammanlagt 583 stycken A350 XWB.Airbus besparingsprogram Power 8 har överträffat de uppsatta målen genom att uppnå avsevärt mer än de ursprungligen planerade kostnadsbesparingarna. Besparingsprocessen fortsätter med Power 8+. Flygplantillverkaren kan till stor del tacka Power 8-programmet för sin återvunna konkurrenskraft och tillväxt på sina marknader.För innevarande år 2011 förväntas såväl antal order som leveranser att fortsätta öka.– Detta till följd av stark efterfrågan från flygbolag på nya och mer miljövänliga flygplan, försäkrar Tom Enders, VD för numera EADS-ägda Airbus-konsortiet. Vi möter våra kunders önskemål genom att introducera rätt teknik vid rätt tidpunkt, som nu med lanseringen av A320neo.