Airbus firar 10 000:e ordern
I Virgin Americas order på 60 A320:or ingår 30 plan av den nya, driftseffektivare och miljövänligare typen A320neo (new engine option) med vilken drivmedelsförbrukningen minskas med ca 15 procent, vilket innebär att även koldioxidutsläppen (CO2) i avgasernas sammansättning minskar med upp till 3 600 årston/plan. Virgin Americas beställning på 30 sådana förbättrade plan är den första fasta ordern, vilket innebär att Virgin America blir s k launch-customer – lanseringskund – för A320neo.Den minskade drivmedelförbrukningen uppnås genom en kombination av effektivare brännkammare i de nya jetmotorerna och generöst tilltagna s k vingöron längst ut på vingspetsarna, inte längre kallade bara winglets utan det mera pretentiösa Sharklets, alluderande på hajars stora ryggfena.– Att uppnå vår 5 000:e order i augusti 2004 tog oss lite drygt 30 år av flygplansbyggande, erinrar sig Tom Enders, VD för Airbus. Att nå den dubbla siffran 10 000 beställningar inom loppet av blott sex år senare utgör ett talande kvitto på vår produktportföljs attraktivitet inom den kommersiella luftfarten. En vitamininjektion för alla våra medarbetare är det också att en av våra senast tillkomna nya kunder, Virgin America, skulle bli lanseringskund för den nya, miljövänliga A320neo.Hemmahörande i San Francisco i delstaten Kalifornien i USA etablerades Virgin America så sent som i augusti 2007, med en flygplanflotta om drygt 30 plan ur A320-familjen för inrikes trafik över den nordamerikanska kontinenten. På den korta tidsrymd bolaget varit verksamt, har det redan förlänats en rad utmärkelser för sina innovativa grepp att betjäna sina resenärer samt för satsning på långsiktigt hållbar utveckling genom investering i ny teknik.– Virgin Airlines är kända världen över för innovation och idrifttagning av det bästa av ny teknik, formgivning och inflight-underhållning för att lyfta våra resenärers reseupplevelse, framhålller Sir Richard Branson, grundare av Virgin Group-koncernen. Vi är lika hängivna åt investeringar i nästa (flygplan)generations lösningar som kommer att göra flygresandet mera hållbart. Den kommersiella luftfarten kan inte ignorera klimatförändringar och det är min fasta övertygelse att vi måste anta utmaningen att bekämpa dem och finna nya och bättre sätt att bedriva luftfart. A320neo kommer att hjälpa oss att uppnå detta genom att reducera kostnader och minska vår påverkan på klimatet.– Virgin Americas flygplanflotta med A320:or är redan nu upp till 25 procent mer bränsle- och CO2-effektiva än genomsnittliga amerikanska flygplanflottor, och med A320neo kommer vi att förbättra vår insats ännu mer, tillägger Sir Richard Branson.Två alternativa motorval erbjuds kunder som beställer A320neo: CFM Internationals LEAP-X jetmotor eller Pratt & Whitneys PurePower PW1100G jetmotor. Med dessa motorer uppnås icke blott reducerad drivmedelsförbrukning och mindre CO2-utsläpp, utan även tvåsiffriga reduceringar av kväveoxider (NOx), tystare gång (färre decibel), lägre driftskostnader och upp till 500 nautiska mil (ca 925 km) längre räckvidd, alternativt 2 ton mera nyttolast. Med 95 procent komponentgemenskap med A320-familjens typer A319, A320 och A321 kommer den nya A320neo att passa in i Virgin Americas flygplanflotta sömlöst.Fotnot: Airbus Industries-konsortiets första flygplanorder på sex A300 lades 1971. 1000:e planet såldes 1989, 2 000:e 1996, 3 000:e redan 1998, och ånyo blott två år senare, år 2000 såldes det 4 000:e. För order Nr 5 000 dröjde det fyra år till 2004, medan blott ett år senare, 2005, noterades det 6 000:e. Därefter följde tre år på raken med 1 000 plan sålda varje år, fram till och med 2008 då det 9 000:e såldes. Och två år senare, i fjol, uppnåddes således det 10 000:e sålda Airbus-planet.