23948sdkhjf

Globala hotspots, pirater och Arktis SAI:s konferenstema

Temat på årets SAI-konferens (Sjöfartens Analys Institut) är globala brännpunkter, piratplågan och Arktis, som behandlas idag och i morgon på Handelshögskolan i Göteborg och samlar den internationella sjöfartens beslutsfattare.

Den traditionella årliga sjöfartskonferensen, som organiseras av Sjöfartens Analys Institut (SAI) i Västra Frölunda, äger rum idag och i morgon (19–20 januari 2011) i Malmstensalen på Handelshögskolan i Göteborg, har ett synnerligen välfyllt konferensprogram med tyngdpunkt på trenne temata: globala brännpunkter (Global hotspots), den växande piratverksamheten och Arktis.Kinas globala ambitioner presenteras av Dr Johan Lagerkvist, forskare vid Svenska Institutet för Internationella Affärer, en presentation som fokuseras på Kinas massmedia-system, kinesisk utrikespolitik och syd-syd-samarbetet.För en makroekonomisk analys inbegripet riskanalys av Kina och ytterligare några andra starkt expansiva länder i regionen svarar Jan Randolph, ansvarig för Sovereign Risk, Country Analysis och Forecast vid IHS Global Insight. Jan Randolph har framgångsrikt tillämpat riskstyrnings- och interna rating-modeller för kartläggning av rikstäckande bankexponeringar i världens samtliga 204 länder, och rådfrågas regelbundet om internationell risk- och ekonomi-ämnen av en växande kundkrets av bankfolk.Dagens globala brännpunkter så som Iran, Irak och Afganistan belyses av Robert Agnell, assisterande professor vid Försvarshögskolans avdelning för Säkerhets- och strategistudier.International Maritime Organizations råd har tillstyrkt att temat för 2011 års VärldsSjöfartsDag (World Maritime Day) ska vara Piratverksamhet: samordning av motåtgärder (Piracy: orchestrating the response) och Suzanne Williams, tidigare chef för New Scotland Yards enhet Hostage Crisis Negotiation Unit, tillika rådgivare i krishanteringsfrågor och legitimerad senior investigator, talar om ämnet Piratverksamhet och förhandlingar för att befria gisslan (Piracy and Hostage negotiations).En bro över problemfyllda vatten – var är grunden (brofästet)? (Bridge over troubled waters – where is the foundation?) är den något kryptiska rubriken för Torsten Klimkes anförande, i vilket han avser förmedla in inblick från EU-kommissionen huruvida närsjöfart löser godstrafikinfarkterna i Europa. Torsten Klimke ansvarar för EU-kommissionens generaldirektorat för Rörlighet och Transporter.Huruvida ro/ro- och ro/pax-fartyg är nyckeln till närsjöfartens utveckling analyserar Klas Brogren, grundare av och ägare till ShipPax Information, en databank över all världens passagerar- och ro/ro-sjöfart.Framgångssagan Motorways of the Sea (MOS; Havets Motorvägar) berättas av Ole Ingrish, hamnchef vid Esbergs hamn, för att belysa hur MOS-programmet kan nyttjas för att framgångsrikt utveckla hamnars och rederiers inneboende potential.SAI-konferensen organiseras och leds av Lena Göthberg, nytillträdd generalsekreterare vid Sjöfartens Analys Institut. Lena Göthberg har lång erfarenhet av försäkringsfrågor inom sjöfarten samt är ledamot av styrelsen för Swedish Maritime Administration. SAI producerar affärs- och marknadsanalyser för att hjälpa sina kunder i beslutsfattande om kommersiella och politiskt-strategiska beslut. SAI:s tjänster tillhandahålls i nära samarbete med IHS Fairplay, tidigare mera känt som Lloyd´s Register Fairplay.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078