Varuägare vill ha samlat grepp över maritim strategi
Det framgår av Näringslivets Transportråds remissyttrande över utredningen svensk Sjöfarts konkurrensförutsättningar.Transportrådets begränsar sitt remissyttrande till att ge sin syn på de mer övergripande frågor som tas upp av utredningen, t.ex. behovet av ökade resurser från staten för forskning och innovation och betydelsen av att skapa bra förutsättningar för det svenska maritima klustret vilket långsiktigt skulle leda till en starkare utveckling av sjötransportlösningar för näringslivet. Näringslivets Transportråd anser att utredaren gjort ett förtjänstfullt arbete utifrån de förutsättningar som angetts i direktiven där beskattningsfrågor lämnats utanför uppdraget. Svenska rederier bör inte ha sämre förutsättningar att konkurrera än rederier i andra länder. Detta kan ske genom olika åtgärder som bör prövas, båda sådana som ingår i utredningens betänkande och som legat utanför lämnade direktiv. Transportrådets principiella grundsyn är samtidigt att sjöfartsnäringen bör arbeta utifrån samma spelregler och förutsättningar som råder för övriga delar av svenskt näringsliv och handel.Näringslivets Transportråd har tidigare under 2010 i ett remissyttrande över en utredning från Tillväxtanalys kallad ”Sveriges Sjöfartssektor – en viktig del i en svensk maritim strategi” föreslagit att regeringen tar ett samlat grepp och i nära samverkan med hela sjöfartssektorn och näringslivet utvecklar en svensk maritim strategi. Den maritima strategin bör vara genomförandeinriktad och med en tydlig ansvarsfördelning mellan aktörerna. I den nu remitterade utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar föreslås inrättande av en Innovationsfond för sjöfarten och utarbetandet av ett samlat program för Forskning och Innovationer (FoI) för hela den maritima sektorn.Förslagen tillstyrks av Näringslivets Transportråd. Innovationsfonden föreslås inrättas genom en omfördelning av en mindre del av de medel som i dag utgör sjöfartsstöd. Fonden föreslås inriktas på stöd till innovationer och investeringar inom områdena miljö och sjösäkerhet. Transportrådet understryker vikten av att båda förslagen genomförs i samverkan mellan forskarsamhället och avnämnare/intressenter inom näringsliv och samhälle och med fokus på tillämpning och användning i de forsknings- och innovationsprogram som genomförs. En viktig framgångsfaktor är förmågan att utnyttja resultaten från en kommande innovationsfond och ett samlat FoI-program genom en nära samverkan mellan forskning, användare och avnämare. Demonstrationsprojekt är viktiga för spridningen av nya forskningsresultat.Näringslivets Transportråd vill peka på nödvändigheten av att resurserna till forskning, utveckling, innovation och demonstration inom den maritima sektorn ökas väsentligt genom ett eget budgetanslag från staten. Sjöfartsverkets nuvarande anslag för forskning, utveckling och demonstration (FUD) uppgår till cirka 5 miljoner kronor per år som idag finansieras genom de farledsavgifter som betalas av sjöfarten. Under hösten 2010 har Transportforskningsutredningen i sitt slutbetänkande föreslagit utökade resurser till sjöfartssektorn. Där föreslås bland annat att Sjöfartsverkets resurser utökas till 13 miljoner kronor som särskilt avsatt budget för forskningsändamål inom sjöfartssektorn. Transportrådet delar den uppfattning som nu framförs i utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar, att även vid en uppräkning av forskningsanslaget från 5 till 13 miljoner kr per år, är detta inte tillräckligt för att långsiktigt bedriva angelägna forskningsuppgifter och för att förbättra stödet till den företagsnära innovationsverksamheten inomsjöfarten. Andelen är alltjämt liten i jämförelse med de resurser som är avsatta till forskning inom exempelvis väg- och järnvägssektorn. Näringslivets Transportråd förutsätter att den av utredningen föreslagna ökningen till forskning och innovation anslagsfinansieras enligt presenterat förslag och inte genom ökade farledsavgifter som betalas av Sjöfartsverkets kunder och ytterst av kunders kunder, det vill säga varuägarna. Sammanfattningsvis är det enligt Näringslivets Transportråd under 2011 särskilt gynnsamma förutsättningar för att ta ett samlat grepp i alla de frågor som rör utveckling av en svensk maritim strategi förökad konkurrenskraft.