Tågurspårning öppnar för samarbete
Stoppet på Norra stambanan påverkar transporterna för företag inom stål-, pappers- och fordonsindustrin. En del transporter går nu via Inlandsbanan, en del går med lastbil och en del gods försenas (ligger still). Trafikverkets prognos ger vid handen att reparationer av bana och kontaktledning pågår fram till fredagseftermiddagen 21 januari 2011, varpå banan åter öppnas för trafik.– Vi beklagar de störningar urspårningen leder till för våra kunder, försäkrar Mats Hollander, informationschef vid Green Cargo. När banan öppnas på fredag sätter vi in alla resurser för att köra ifatt så mycket som möjligt.Ett tidigare aviserat stopp för åtgärdande av en växel vid olycksplatsen har Trafikverket flyttat fram, vilket innebär att Green Cargo kan köra för fullt från fredag 21 januari 2011 ända till natten till 30 januari 2011, varefter växeln kommer att åtgärdas.Green Cargos Kundservice sköter kontakten med varje enskild kund som påverkas av begränsningen. På Inlandsbanan körs nu tio godståg varje dygn, fem i vardera riktningen. Sex av dessa tåg går i Green Cargos trafik. Inledningsvis kommer Green Cargo att köra tåg lastade med stålämnen, pappersprodukter och lastbilshytter.