Skrubberteknik renar fartygsavgaser
Wärtsiläs scrubber arbetar med färskvatten i slutet system för att med hjälp av kaustisk soda neutralisera SOx ur avgaserna. Fortlöpande avleds en mindre mängd scrubbervätska ur det slutna cirkulationsflödet (genom vilket avgaserna passerar) och pumpas in i behandlingsenheter ombord, där SOx, PM och i någon mån även kväveoxider (NOx) avlägsnas och pumpas över till fartygets avloppstankar. Det nedsmutsade innehållet töms till mottagande behållare i hamn, medan de renade delarna töms överbord i överensstämmelse med IMO:s (International Maritime Organization) bestämmelser för detta. Scrubbern kan också ställas in att fungera i s k noll-utsläpps-mod, varvid de renade delarna matas in i en tank ombord.Wärtsilä är den förste tillverkare som har fått en marin scrubber certifierad av klassningssällskapen Det Norske Veritas (DnV) och Germanischer Lloyd. Scrubber-installationen består av själva scrubber-enheten, regler- och övervakningsutrustning samt kringutrustning.Med hjälp av Wärtsiläs scrubber-teknologi får Containerships Ltd Oy ett försprång i omställningen till de mycket strängare avgasreglerna, som träder i kraft i Östersjön och vissa delar av Nordsjön – the Sulphur Emission Control Areas, SECA – från nyåret 2015, när dagens tillåtna svavelhalt i fartygsdieslarnas bunkerolja reduceras drastiskt från nuvarande tillåtna 1,0 procent till blott 0,1 procent per viktvolymenhet.– För vår (fartygs)drift uppfyller Wärtsiläs färskvattenscrubber-teknologi såväl miljömässiga som ekonomiska krav, och vi ser det som en tydlig fördel att Wärtsilä, med sin långa erfarenhet av att avgasrening, levererar sin scrubber-lösning, försäkrar Sigurjón Markusson, VD för Containerships Ltd Oy i Helsingfors.