23948sdkhjf

Stena Bulk blir hälftenägare i Weco

Stena Bulk bygger nya muskler i MR-segmentet (Medium Range produkt-tankfartyg på 50 000 dwt) genom att köpa 50 procent av danska Weco. 

Detta innebär att Stena Bulk med ett penndrag dubblar sin flotta i detta segment från 15 till 30 fartyg. Målet på ett par års sikt är att bygga upp en operation med uppemot 50 fartyg under det nya varumärket, Stena Weco. Weco, som ingår i den privatägda rederikoncernen Dannebrog, är marknadsledande på transporter av specialprodukter som palmolja, vegetabiliska oljor och kaustiksoda. Weco opererar i dag ett 15-tal fartyg, med toppar på 30-35 fartyg inklusive korttidscharter.- Detta är i linje med vår nya satsning på en världsomspännande MR-operation med mer fokus på laster av vegetabiliska oljor, säger Stena Bulks vd Ulf G. Ryder. Med Wecos världsledande position inom detta segment och vår egen tyngd inom petroleumprodukter vinner vi stora synergier på sikt. P-MAX-fartygen (65 000 dwt) med sitt ringa djupgående passar utmärkt in i transportmönstret. Utöver de 10 P-MAX-fartygen opererar Stena Bulk idag ytterligare 15 tankfartyg på cirka 50 000 dödviktston. En ung, modern flotta med en snittålder på bara 5,5 år. Alla fartyg har till exempel ”phenolic epoxy” målade lasttankar – som är en förutsättning för transporter av vegetabiliska oljor. – Vi har uppemot 20 års erfarenhet av MR-segmentet och vår intjäning ligger redan en bra bit över genomsnittet på en fragmenterad marknad, säger Ulf G. Ryder. Nu stärker vi långsiktigt vår position på spotmarknaden genom att skapa en stor pool av förstklassiga fartyg och en särklassig servicenivå för våra kunder,Johan Wedell-Wedellsborg, ägare av Dannebrog Rederi ser positivt på affären.- Wecos snart tioåriga strategi med koncentration på transporter av vegetabiliska oljor och kaustiksoda där vi lyckats arbeta upp en världsledande ställning inom MR-segmentet har verkligen gett ”payoff” när ett sådant stort och välrenommerat rederi som Stena Bulk väljer att gå samman med oss, säger han. Våra flottor samt inte minst vår personal har visat sig vara en ”perfect match” och Wecos anställda ser fram emot att komma samman i det nya bolaget Med Stenas bakomvarande starka balansräkning kommer vi att kunna kraftsamla på ett helt annat sätt med att ta fler och större lastkontrakt inom våra specialsegment. Vi kommer även på ett naturligt sätt kunna utveckla samt öka investeringarna av IMO III tonnage till gagn för vår gemensamma satsning. Under 2010 seglade Stena Bulks MR-fartyg in drygt USD 5 000 per dag bättre än genomsnittet för marknaden. Med den nya danska partnern bygger man nu ännu starkare muskler. - Stena Weco kommer att ge skalfördelar genom ett mer sofistikerat kontraktsnät för sina förädlade råvaror, som ökar fartygens potentiella intjäning med ytterligare ett par tusen dollar per dag, säger Ulf G. Ryder. Samarbetet mellan Stena Bulk och Weco Shipping samordnas via företagens huvudkontor i Göteborg och Rungsted, norr om Köpenhamn. I Houston och Singapore flyttar Wecos personal in i Stena Bulks befintliga kontor. Johan Wedell-Wedellsborg, ägare av Dannebrogkoncernen blir ny styrelseordförande i det gemensamma bolaget, medan Stena Bulks vice vd Kim Ullman blir vd och Wecos Johnny Schmolker vice vd. Jan Torgersen har utsetts till Vice President i Stena Weco med placering i Houston. - Med kontor i Göteborg, Rungsted, Houston, Singapore och Rio de Janeiro får vår kommande stora, flexibla MR-flotta den 24/7–tillgänglighet som krävs för att ge den här kundbasens varierande önskemål en överlägsen service, säger Ulf G. Ryder. Stena Bulks grundmurade image när det gäller punktliga, säkra transporter är ytterligare en konkurrensfördel. Kunderna vet att vi håller vad vi lovar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079