23948sdkhjf

Posten utökar ombudssamarbete

Posten Norden har tecknat ramavtal med Axfood, Coop och ICA om att utöka samarbetet om postombuden i dagligvaruhandelns livsmedelsbutiker. De nya avtalens löptid är fem år, med mål att öka tillgängligheten för Postens kunder.

I Sverige har Posten 1 600 postombud, där Postens kunder kan lämna/hämta paket, köpa frimärken och uträtta andra postärenden. Förutom ramavtal med Axfood, Coop och ICA har Posten också individuella avtal med fristående handlare. Från 2011 kommer ca 75 procent av ombuden att tillhöra de tre stora dagligvarukedjorna, med samarbeten baserade på de nu tecknade ramavtalen som gäller sedan 1 januari 2011. Övriga ca 25 procent av ombuden kommer att vara helt fristående handlare.– Det bereder oss stor tillfredsställelse att kunna utöka samarbetet med de tre stora dagligvarukedjorna i Sverige, försäkrar Andreas Falkenmark, chef för Meddelande Sverige inom Posten Norden. De har en hög servicenivå i välbesökta butiker, som ofta utgör naven i sina respektive lokalsamhällen. Posten ska finnas där flertalet av våra kunder finns.Posten svarar för all utrustning och anpassning hos de handlare man samarbetar med. Uppdraget betraktas som mycket attraktivt, alldenstund det genererar intäkter från Posten, samtidigt som det attraherar kundströmmar till butiken.– Vi vill ha långsiktiga samarbeten och ställer höga krav på faktorer, så som öppet-hållande-tider, tillgänglighet, kvalitet och säkerhet, fortsätter Andreas Falkenmark. Det är också viktigt att det finns utrymme för att hantera de paketvolymer, som den växande e-handeln genererar.Att tillhandahålla service via butiker i stället för i egna postkontor var helt nytt (i Sverige) när Posten tog beslutet för 10 år sedan. Idag visar Postens undersökningar att svenskarna uppskattar den ökade tillgängligheten till postservice, som postombuden tillhandahåller. I genomsnitt håller postombuden öppet drygt 10 timmar per dag, sju dagar i veckan, en notering inget annat europeiskt land kan matcha, hävdar Posten Norden i sitt pressmeddelande.– Det är nu tio år sedan vi introducerade modellen med postombud i butik i stället för traditionella postkontor, avslutar Andreas Falkenmark. Beslutet var oerhört framsynt, inte minst mht att den fortlöpande växande e-handeln skärper kundernas förväntningar på öppet-hållande-tider och närhet till postservice som vi aldrig hade kunnat erbjuda via våra traditionella postkontor.Fotnot. Modellen med postombud i lokala närlivbutiker och tobakshandlare har gamla anor i Storbritannien, där många gånger små, familjedrivna butiker tillhandahåller postservice med hög kvalitet och stort engagemang från samtliga butiksägarens lojala familjemedlemmar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141