Nya Renault Master väl mottagen
Lanserad i april 2010 uppnådde Renaults nya generation av transportbilen Master en produktionsvolym av 50 000 fordon redan vid mitten av december samma år och överträffade därmed såväl försäljnings- som produktionsmål i Europa. Med en marknadsandel om 15,8 procent, en ökning med 1,6 punkter (november 2010) jämfört med motsvarande tidsperiod året innan, ligger Renault på första plats över sålda lätta transportbilar i Europa, uppger Renault Nordic AB i sin pressinformation.I Sverige sålde Renault totalt 3 863 lätta transportbilar under 2010 och intar därmed en hedersam andra-plats på försäljningslistan. Försäljningen av Renault Master ökade med drygt 176 procent jämfört med 2009.– Nya Renault Master har fått en extremt bra början försäljningsmässigt och bidrog starkt till den totala Masterförsäljningen 2010, trots att lanseringen i Sverige inte ägde rum förrän under tredje kvartalet, framhåller Janola Gustafson, försäljningsdirektör vid Renault Nordic AB.– Med en ny, bakhjulsdriven modell och en tyngre version om 4,5 ton utökar Renault sitt Masterprogram, fortsätter Janola Gustafson. Inför 2011 kommer även personbilsversionerna av Nya Renault Master att lanseras, vilket tillsammans med attraktiva erbjudanden kommer att leda till ett starkt försäljningsår, under vilket Renault fortsätter befästa sin andraposition på den svenska transportbilsmarknaden.Nya Renault Master erbjuder företagskunder en komfortabel förarhytt i nivå med personbilskomfort, ägandekostnader reducerade till 40 procent samt upp till 350 olika versioner att välja bland för att tillgodose alla behov. För att bättre tillgodose kundernas krav och behov, har Renault etablerat ett nätverk speciellt målinriktat på företagskunder, kallat Renault Pro+, inom vars ramar man erbjuder rådgivning, experthjälp och snabb service kring lätta transportbilar för att härigenom kunna skräddarsy produkter och tjänster efter de yrkesverksamma kundernas behov. Pro+ lanseras i Sverige i början av innevarande år.