ABB-teknik fimpar diesel vid kaj
Ren och förnybar elkraft från land gör det möjligt för Stena Line att stänga av dieselmotorerna på sina nya fartyg Stena Germanica och Stena Scandinavica under liggetiden vid kaj i Göteborgs hamn, till fromma för de närboende och den omgivande miljön. Pionjärprojektet har tilldragit sig berättigat intresse från rederier, hamnar och energibolag över hela Europa, uppger ABB i sin pressinformation.– Det stora intresset föranleds av det faktum att vi inom ABB är först med en anslutningsteknik som med hjälp av frekvensomriktare omvandlar 50 hertz, standardfrekvensen för växelström i Europa, till 60 herz som de flesta fartyg använder som systemfrekvens, förklarar Ismir Fazlagic, produktansvarig för ABB:s landanslutningar av fartyg. Dessutom är det här den effektmässigt största landanslutningen med frekvensomvandling i Europa någonsin.Igår invigdes ABB:s världsunika lösning för elförsörjning av de båda fartygen, varigenom koldioxidutsläpp från fartygens dieselmotorer upphör under liggetiden vid kaj, liksom även motorbullret från dieslarna. Invigningen i Göteborg kan därför, även i ett internationellt perspektiv, innebära ett genombrot i stor skala för miljövänlig elkraft från land, spekulerar ABB i sin pressinformation.– Under ett tio timmar långt hamnstopp kan dieseldriften från ett enda fartyg som Stena Germanica leda till närmare 21 ton CO2-utsläpp, förtydligar Ismir Fazlagic. Inom ABB står vi redo med färdiga lösningar för den standard, som väntas komma under 2011. Leveransen till Göteborgs Hamn och Stena Line blir därför ett synnerligen viktigt referensobjekt för oss. Vår konverteringsteknik för högspänningsanslutning av fartyg med 60 hertz är unik och öppnar nu helt nya möjligheter för rederier och hamnar.I leveransen till Stena Line och Göteborgs Hamn, som ABB genomförde tillsammans med företaget Processkontroll, ingår förutom design och driftsättning, krafttransformatorer, frekvensomriktare, mellanspänningsställverk, byggnad, ventilationsutrustning samt kontroll. och säkerhetsutrustning.– Vi levererar kompletta system som är optimerade för effektiv och rationell landanslutning av fartyg och som bygger på modulbaserade lösningar, inflikar Izmir Fazlagic. Dessutom ökar de skalbyggda transformatorstationerna personsäkerheten och skyddar mot väder och vind. Utformningen av stationsbyggnaderna kan också enkelt anpassas till den omgivande miljön. Hela infrastrukturen kräver minimalt utrymme på kajen.Enligt ABB:s pressinformation var företaget först i världen med att förse fartyg i hamn med högspänd elkraft via kabel från land, men en premiärinstallation i Göteborgs hamn år 2000, vilket bidragit till att Göteborgs Hamn AB förlänats två miljöutmärkelser, EU:s Clean Marine Award 2004 respektive Lloyd´s Lists Clean Seas Award 2008.