Regeringen brister i produktivitetskoll
Regeringen bör på ett bättre sätt följa upp produktiviteten i infrastruktursatsningar och Trafikverket utveckla sina mätningar av produktiviteten. Det visar en granskning från Riksrevisionen.Riksrevisionens granskning visar att trafikverken inte har mätt och redovisat produktiviteten i stora infrastrukturprojekt på ett rimligt sätt. Myndigheterna har till exempel omdefinierat begrepp, metoder, mått och redovisningsformer, vilket försvårar jämförelser över tid. Regeringen har i sin tur inte preciserat vad som ska ingå i redovisningen av produktiviteten. Riksrevisionen menar att regeringen och Trafikverket inte har analyserat investeringarna tillräckligt i syfte att mäta produktiviteten.Riksrevisionens egna beräkningar visar att det är möjligt att komma betydligt längre med att mäta utvecklingen av produktiviteten. Beräkningarna tyder på att produktiviteten i stora infrastrukturprojekt har minskat.– Med tanke på att det satsas väldigt mycket pengar på infrastruktur är det allvarligt om medborgarna får mindre än möjligt för pengarna. Regeringen bör bli bättre på att följa upp och rapportera vidare till riksdagen och Trafikverket bör redovisa produktiviteten tydligare, säger riksrevisor Claes Norgren.Riksrevisionen rekommenderar att regeringen preciserar vad som ska ingå i redovisningen av produktiviteten för infrastrukturen. Regeringen bör också kontrollera och följa upp omfattningen, riktigheten och relevansen av beräkningarna och återrapportera detta till riksdagen.Trafikverket bör redovisa produktiviteten tydligare och förbättra förutsättningarna för att mäta produktivitet. Verket bör till exempel bygga upp intern kompetens, främja utvecklingen av extern kompetens och forskning, se till att uppgifterna bevaras digitalt och åtkomligt för analys samt strukturera informationen så att man kan göra jämförande analyser.FAKTA/Anslag till vägar och spårAnslagen till Vägverket och Banverket har under 2000-talet ökat med mer än inflationen och uppgick 2009 till 37 miljarder kronor. Av detta avser cirka hälften underhåll och den andra hälften investeringar. De båda trafikverken upphörde den 1 april 2010 och uppgick i det nybildade Trafikverket. Regeringen planerar ungefär motsvarande anslagstilldelning framöver, totalt 417 miljarder kronor för perioden 2010–2021. Av dessa avser 217 miljarder kronor investeringar – i huvudsak i vägar och järnvägar. Av budgetlagen följer krav på god hushållning med statliga resurser.