23948sdkhjf

EU-vitbok om miljözoner

I mars planerar EU-kommissionen att publicera sin vitbok "Urban Transport". Vitboken väntas rekommendera harmoniserade miljözoner för Europas städer.

Att döma av den information som sipprat ut verkar det som om kommissionen försöker hantera frågan om miljözoner genom att föreslå en "rekommenderad harmoniserad miljözon" för de städer inom EU som på egna meriter (enligt subsidiaritetsprincipen) bestämmer sig för att införa miljözoner.Det förefaller också som att kommissionen hämtat inspiration från Sverige, som ju fått till en enhetlig modell för inhemsk harmonisering.– Vi tror att EU:s nya vitbok kring transporter kommer ta ett grepp kring miljözonsfrågan, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).– Det är välkommet. EU har förbundit sig att respektera de olika ländernas rätt att själva bestämma över till exempel lokala trafikföreskrifter, momsregler, vägavgifter och skatter, och kan därför inte införa tvingande regler när det gäller miljözoner. Men däremot kan man rekommendera.Det goda exemplets makt är stor, säger Anna Grönlund.– Därför hoppas vi att det i EU:s kommande vitbok som beräknas publiceras nu i mars kommer presenteras en rekommendation för miljözoner inom EU.– Det ska då ses som ett resultat av kraftfull lobbying från BR och våra systerorganisationer inom bland annat IRU, med draghjälp från våra svenska politiker och myndigheter, som verkat för frågan på EU-nivå.I Sverige förväntas Transportstyrelsen under våren 2011 presentera en tidplan för att implementera regler kring godkännande av eftermontering av utrustning för miljözoner, liknande det system som idag finns i bland annat Danmark.– Här har BR enträget och i många år bearbetat svenska myndigheter och politiker i frågan – och nu äntligen fått ett löfte om att en tidplan för en sådan process ska spikas, säger Anna Grönlund./KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063