23948sdkhjf

Scania ökar starkt

Scaniakoncernen gjorde en vinst före skatt på drygt 12,5 miljarder kronor under 2010, jämfört med 1,6 miljarder 2009. Rörelseresultatet ökade från knappt 2,5 miljarder kronor 2009 till 12,7 miljarder.

Scania presenterade sin bokslutskommuniké onsdag 2 februari.De totala leveranserna av fordon ökade under 2010 med 47 procent till 63 712 fordon jämfört med 2009, då 43 443 fordon levererades.Orderingången ökade med 91 procent till 74 210 (38 802) fordon, jämfört med 2009 som under första delen präglades av annulleringar och stor tveksamhet hos kunderna.Scanias orderingång under 2010 uppgick till 67 336 (33 008) lastbilar, en ökning med 104 procent.Scanias orderingång för bussar steg med 19 procent till 6 874 (5 794) enheter under helåret.Under året återhämtade sig efterfrågan på Scanias marknader, och den dagliga produktionstakten har gradvis ökat.Scania har under året ökat personalstyrkan, främst vid produktionsenheterna men också i försäljnings- och serviceledet samt inom forskning och utveckling.Anställningar har främst skett genom visstidskontrakt för att säkerställa flexibiliteten. Anställningarna tillsammans med de utbildningsinsatser som genomfördes vid produktionsenheterna under 2009 har gjort att Scania har kunnat bibehålla korta och stabila leveranstider och därmed har orderboken kunnat begränsas.Återhämtningen var mest uttalad i Brasilien och Scania har dragit fördel av koncernens gemensamma globala produktprogram och produktionsstruktur, och försett Latinamerika med komponenter från de europeiska produktionsenheterna.I april 2009 lanserade Scania en ny serie V8-lastbilar inklusive en helt ny toppmodell som är den hittills starkaste på lastbilsmarknaden. Motorn är på 730 hästkrafter och har ett vridmoment på 3 500 Nm.Lastbilen är främst avsedd för de tyngsta och mest krävande segmenten inom fjärrtransporter. I och med introduktionen av den nya V8-serien har Scania de tekniska lösningarna och den motorplattform som behövs för att möta de utsläppskrav som införs i slutet av 2013 (Euro 6).Sedan 2010 har Scania och MAN genomfört ett antal utredningar rörande projekt på det industriella området, huvudsakligen avseende tunga fordon, vilka skulle göra det möjligt för företagen att dra nytta av synergier inom forskning och utveckling, tillverkning och inköp.Utredningarna har visat att ett förverkligande fullt ut av de möjliga synergierna förutsätter ett närmare samarbete.Hela den europeiska lastbilsmarknaden förbättrades under 2010. Återhämtningen var som mest uttalad i norra Europa. Den ryska lastbilsmarknaden hade en stark återhämtning under fjärde kvartalet.I Latinamerika har efterfrågan legat på en hög nivå, framförallt i Brasilien där tillväxten varit mycket starkt till följd av en hög ekonomisk aktivitet. Marknaden stöds också av räntesubventioner och skattelättnader.I Asien har en återhämtning skett i samtliga segment.Scanias orderingång under 2010 uppgick till 67 336 (33 008) lastbilar, en ökning med 104 procent.Framförallt första halvan av 2009 präglades av annulleringar och stor tveksamhet hos kunderna, vilket resulterade i en mycket låg nivå på orderingången i flera regioner. I Europa gick orderingången upp med 102 procent till 29 176 (14 473) enheter under helåret 2010.Efterfrågan ökade på i stort sett samtliga marknader, främst Tyskland, Frankrike, de nordiska länderna, Nederländerna och Storbritannien. I Eurasien ökade orderingången till 3 861 (739), främst tack vare en ökad efterfrågan i Ryssland.Scanias orderingång för bussar steg med 19 procent till 6 874 (5 794) enheter under helåret.I Europa ökade efterfrågan med 2 procent jämfört med 2009. I Latinamerika steg orderingången med 53 procent under 2010. I Asien ökade orderingången med 23 procent under samma period. Efterfrågan i Eurasien ökade medan efterfrågan i Afrika och Oceanien minskade något.Under fjärde kvartalet steg orderingången med 31 procentScanias leveranser av bussar uppgick till 6 875 (6 636) enheter under 2010. I Europa minskade leveranserna med 10 procent i jämförelse med föregående år.Uppgången i Latinamerika på 48 procent var relaterad till Brasilien och Argentina. I Asien steg leveranserna, främst i Mellanöstern, medan Eurasien och Afrika och Oceanien minskade.Nettoomsättningen för bussar minskade med 13 procent till 7 713 (8 837) miljarder kronor under 2010./KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093