Stärkt virkesflöde via Varbergs Timberbridge
– Kostnadseffektiva frakter och hantering blir allt viktigare för att den svenska skogsindustrin ska vidmakthålla sin konkurrenskraft på exportmarknaden framöver, beskriver Martin Berg, marknadschef vid Port of Varberg (Varbergs Hamn). Stora svängningar i efterfrågan på sågade trävaror kan snabbt påverka önskemålet om ytor och utrustning för en import av råvara. Då gäller det att ha flexibla leverantörer, som snabbt kan ställa om. I Varbergs hamn har vi genom konceptet Timberbridge utvecklats till en flexibel konsolideringspunkt, där vi på olika sätt möter skogsindustrins krav.Till följd av den stora förändring av marknaden under de senaste tio åren har skogsindustrin tvingats tänka i nya banor och efterfrågar nu en annan flexibilitet i leverantörsled för att snabbt kunna ställa om efter kundernas behov. Exempelvis kan en uppgång i export av sågade trävaror snabbt öka kravet på ytor och utrustning för en import av råvara. En kraftig nedgång i efterfrågan däremot kan innebära att slutkundens inköpsvolymer minskar, och flera olika typer av leveranser kan behöva samordnas för att inte förlora kostnads- och effektivitetsfördelar ur en logistisk synvinkel. Martin Berg:– Då gäller det att leverantörsleden hänger med. Under depressionen ställdes hamnar såväl som andra företag inför kraftigt minskade volymer, vilket sållade ut de aktörer, som valde att se situationen som en utmaning i stället för ett problem. I Varbergs hamn har vi skapat något unikt. I stället för att enbart vara en hamn, har vi blivit en konsolideringspunkt med ett paket av tjänster.Konceptet kallas Timberbridge och är ett samarbete mellan flera företag för att skapa den flexibilitet och de tjänster som behövs för en alltmer krävande marknad.– Genom att samordna volymer och erbjuda tjänster med mervärden, kan ledtider kortas, miljön sparas och logistikkostnaden reduceras, oavsett om sågverket är litet eller stort, framhåller Martin Berg. Konceptet Timberbridge inrymmer bl a:* En bred kompetens och lång erfarenhet (som med åren blivit riktvisande för hela branschen i effektiv hantering);* En erkänd snabbhet och flexibelt tänkande, som städse sätter kundens problem i fokus;* Möjlighet till affärsintegrering och IT-stöd för bl a streckkodshantering;* Containerstuffning;* Stora ytor för mellanlagring, såväl utomhus som väderskyddat;* Stora uppläggningsytor och lastplaneringssystem inför större skeppningar (USA), vilket gett Varbergs Hamn marknadsledande produktivitet på fartygslastning;* Regelbunden linjetrafik till hela världen, däribland Storbritannien och Irland, Medelhavet, Nordafrika och USA;* Brett utbud av maskinutrustning och kranar;* 11 meters djupgående, vilket gör det möjligt för alla aktuella typer av fartyg att anlöpa Varberg;* Order/BL-sortering (Bill of Lading) av virkespaket inför skeppning, vilket ger kunder möjligheter att fylla lastbilar/järnvägsvagnar med blandade virkespaket till gagn för lägre fraktkostnader och mindre miljöpåverkan;* Moderna, för lossning/lastning dygnet-runt-öppna tryckimpregneringsanläggningen Woodtec Varberg med brett utbud även skräddarsydda program, lokaliserad inne på hamnområdet;* Transportlösningar till/från hamn med bil och på järnväg.– Metoden, eller kanske snarare tankesättet, baseras på ett samarbete mellan flera aktörer, där våra unika kunskaper och vår erfarenhet vävs samman, fastslår Martin Berg. Våra roller i processen är olika, men vårt samarbete har gemensamma mål: flexibilitet, lyhördhet och kompetens.Bakom Timberbridge står Port of Varberg (Varbergs Hamn), Magnusson Shipping samt Woodtec Varberg. Fler aktörer förväntas komplettera samarbetet i takt med önskemål från marknaden, uppger Martin Berg.