23948sdkhjf

West Atlantic i stort underhållsavtal

Europas största regionala fraktflygbolag, Göteborgsbaserade West Atlantic, har ingått i långtidsavtal med Dubaibaserade StandardAero om underhåll av 82 turbopropmotorer till bolagets flygflotta av BAe ATP-fraktplan.

West Atlantic är sms varunamnet på flygbolagskoncernen West Air Europe Group, en sammanslutning av tre frakt- och postflygande bolag, Göteborgsbaserade West Air Sweden, brittiska Atlantic Airlines och Luxemburgbaserade West Air Luxembourg. West Air Sweden inledde kommersiella flygingar redan 1962, kompletterade med fraktflygningar 1991 och utökade dessa till att omfatta nattliga postflygningar för den svenska Posten 1996, ytterligare utvidgat till Norska Postens postflygningar 2006.Atlantic Airlines etablerades 2004 som en s k Management Buy Out från det 1969 etablerade fraktflygbolaget Air Atlantic i Storbritannien. West Air Luxembourg startade sin verksamhet 2003.I dagsläget förfogar West Atlantic över en flygplanflotta om drygt 50 plan av typer så som Boeing B737-300, Lockheed Electra, ATR-72, BAe ATP och Bombardier CRJ-200-PF samt Q400-F fraktplan. Det är till sina BAe ATP-plan som West Atlantic nu ingått långsiktigt underhållsavtal med StandardAero, ett bolag inom Dubai Aerospace Enterprises-gruppen (DAE) om underhåll av sammanlagt 82 turbopropmotorer av typen Pratt & Whitney Canada PW126/A.Förutom översyn och underhåll av de 82 motorerna inkluderar avtalet också fältsupport och teknisk sakkunskap för hjälpa West Atlantic bygga upp egna kunskaper och resurser för grundläggande tillgänglighet och tillförlitlighet av motorbeståndet.– Efter en ingående grundlig utvärderingsprocess har vi beslutat förnya våra relationer med StandardAero för att tillförsäkra oss om deras erbjudna tjänster var alltjämt konkurrenskraftiga, säger Tony Auld, VD för fraktflygbolaget West Atlantic. Under årens lopp har StandardAero visat sig vara flexibla och i stånd att fortlöpande utveckla mervärdestjänster som hjälper oss att hålla driftskostnaderna för våra flygmotorer nere, och samtidigt vidmakthålla högsta tillgänglighet.Det skräddarsydda underhållsprogrammet inkluderar både korttids- och långtids-översyn av West Atlantics PW126/A-motorer, liksom även hjälp och stöd att bygga upp egen intern reparationskompetens och –kapacitet inom fraktbolagsgruppen.– Det bereder oss stor glädje och stolthet att vara i stånd att kunna stödja West Atlantics behov av motorunderhåll av PW126/A-beståndet, försäkrar Manny Atwal, ansvarig för Turboprop Programs vid StandardAero. Kombinationen av motorbeståndets omfattning och de speciella behoven för deras nyttjande ledde oss in på samarbete om ett specciellt underhållsprogram för att på bästa sätt uppfylla flygbolagets kort- och långsiktiga affärsmål.Fotnot: StandardAero omsätter nära 1,4 miljarder dollar årligen på heltäckande översyn, underhåll och reparationer av såväl flygplansskrov som motorer, kabininredning och lackering av allmänflyg, affärsflyg, trafikflygplan, fraktflygplan och militära flygplantyper. Bolaget ingår i Dubai Aerospace Enterprises-koncernen och driver 12 större underhållsverkstäder i USA, Kanada, Europa, Singapore och Australien. Därutöver finns 14 regionala underhålls- och driftstödverkstäder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063