23948sdkhjf

Green Cargos resultat 2010 förbättrat

Green Cargo lyckades under 2010 förbättra sitt rörelseresultat till 13 miljoner kronor, en förbättring med 167 miljoner jämfört med 2009, på en nettoomsättning av 6 181 miljoner kronor.

– Vi vet att puntliga leveranser är viktigt för våra kunder, säger Mikael Stöhr, VD för Green Cargo. Under 2010 levererade vi fler än nio av tio godsvagnar inom utlovad timme. Och detta trots att Trafikverket misslyckades med snöröjningen för godstrafiken under två vinterperioder. Vår ambition är att med eget arbete och bättre insatser från Trafikverkets sida kunna återfå den kvalitet vi presterade innan vi drabbades av vinterproblemen.Presentationen av nya, innovativa transportlösningar har resulterat i flera viktiga transportavtal, däribland det enskilt största transportavtalet i Green Cargos historia, värt ca 350 miljoner kronor/år under sex års tid.Under året levererades nya ellokomotiv, moderniserade diesellok och mot slutet av året de första moderniserade ellokomotiven av typ Rc2 från 1960-talet, nu som littera Rd2 (se detaljerad artikel i TLiD Nr 1/11, sidorna 14–17). Det sammanlagda värdet av pågående investering i lokomotiv uppgår till drygt 1,5 miljarder fördelad på en tidsperiod av tre år.– Viktigaste frågan för oss idag är att vara en trygg och punktlig leverantör av transporttjänster, försäkrar Mikael Stöhr. När vi nu investerar i 104 moderniserade lok och 16 nya lok, så är det en förutsättning för att kunna vara en pålitlig partner för näringslivet även framgent.Green Cargos tredjepartslogistik (3PL) har presterat sitt bästa år någonsin och utvecklats till landets näst störste aktör inom 3PL.* Koncernens nettoomsättning belöpte sig till 6 181 miljoner kronor (5 889 året innan).* Koncernens rörelseresultat rensat från omstruktureringskostnader 2010 uppgick till +13 miljoner kronor ( – 154 miljoner året innan).* Resultat inklusive omstrukturering och efter finansiella poster uppgick till –132 miljoner ( –223 miljoner).* Punktligheten till kund nådde 92 procent inom utlovad timme, räknat på helåret, en försämring från senare års 95 procents punktlighet, främst vållat av insfrastrukturens vinterstörningar.* Största enskilda avtalet sedan Green Cargos etablering för tio år sedan tecknat med ScandFibre Logistics till ett värde av 350 miljoner kronor årligen x 6 år.* Intermodal pendeltågtrafik till orter i Tyskland, med avgångar sex dagar/vecka, drogs igång under året.* 3PL har åtnjutit lönsam tillväxt med 22 procent under 2010 och sedan 1 november överförd till dotterbolaget Green Cargo Logistics AB.* En krympande, förlusttyngd godstågtrafik i Jämtland har bibringats utvecklingsmöjligheter genom samarbete men Inlandsbanan AB, som nu verkar som tågdragare åt Green Cargo.* Med ca 2 700 anställda omsätter helstatliga Green Cargo-koncernen 6,2 miljarder kronor. Dotterbolagen är, förutom Green Cargo Logistics AB, NTR AB och Green Cargo A/S (Danmark). Koncernen äger 67 procent av Hallsbergs Terminal AB och 49 procent i Schenker Rail Scandinavia. Green Cargo kör ca 65 procent av rikets godståg når hela Europa med samarbetspartners.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064