Posten Norden inför kundombudsmän
Sedan 1 februari i år finns kundombudsmännen på plats i Sverige och Danmark för primärt privatpersoner och mindre företag. De ansvarar för prövning av frågor som rör både brev och paket.– Redan idag har vi en hög nivå av kundnöjdhet i Danmark och Sverige, försäkrar Lars G Nordström, koncernchef för Posten Norden. Men vi har saknat en formaliserad prövningsprocess vad gäller kundklagomål. Därför inför vi en öppen kanal, dit våra kunder kan vända sig om de inte är nöjda med de besked de fått från någon av våra kundtjänster. Målsättningen är att skapa ännu nöjdare kunder i Danmark och Sverige.Posten Nordens kunder ska även fortsättningsvis kontakta någon av koncernens kundtjänster när de har frågor som berör Posten Nordens tjänster. Om en kund inte är tillfreds med det besked som lämnas, eller tycker att frågan är dåligt hanterad, kan kunden kontakta kundombudsmannen.Kundombudsmännen får också i uppgift att ta emot, sammanställa och vidarebefordra kundsynpunkter in i Posten Nordens organisation och fyller därmed en viktig funktion också i Posten Nordens funktion att städse förbättra verksamhetens kvalitet.