23948sdkhjf

”Tveksamt med dubbdäckförbud”

Enligt en ny rapport från Riksdagens Utredningstjänst (RUT) visar det sig att det av vissa kommuner införda dubbdäcksförbudet inte har några mätbara hälsoeffekter, framhåller riksdagsledamöterna Ulf Berg (M) och Lars Beckman (M).

Riksdagsledamoten för Dalarna Ulf Berg (M) och riksdagsledamoten för Gävleborg Lars Beckman (M) har presenterat en ny rapport från Riksdagens Utredninstjänst (RUT) om dubbdäcksförbudet, som införts i vissas städer. Enligt denna rapport leder förbudet inte till några mätbara positiva hälsoeffekter.I september 2010 presenterade Trafikverket en studie som undersökte effekten av dubbade och odubbade vinterdäck i trafikolyckor med dödlig utgång, där personbilar varit inblandade, under vinterperioden. Studien visar att valet av vinterdäck har stor betydelse för trafiksäkerheten. Dubbdäck minskar risken för en olycka med dödlig utgång med hela 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck.– Trafiksäkerheten är en viktig nationell fråga och Trafikverkets undersökning visar att dubbdäck är betydligt säkrare än odubbade däck, fastslår Ulf Berg. RUT-undersökningen visar dessutom att dubbdäcksförbud inte ger några mätbara positiva hälsoeffekter. Den här informationen bör mana Rikdagen till att överväga ändra beslutet om att ge kommunerna möjlighet att förbjuda dubbdäck.– Undersökningarna visar hur viktigt det är att köra dubbat, framhåller Lars Beckman. Att införa dubbdäcksförbud strider mot Sveriges goda tradition på trafiksäkerhetsområdet. Det är naturligtvis upp till envar att besluta sig för vilka däck man använder. Men valet underlättas av att känna till riskerna med att köra odubbat.– Värdefullt vore att Regeringen tillsätter en utredning, där frågan belyses m a a de nya fakta, som tillkommit och i samma utredning också utreda frågan om vinterdäck för tunga fordon, är både Ulf Berg och Lars Beckman eniga om.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062